• دوشنبه ۲۹ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 963-5194-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

پرده‌هایی که خوی جوانمردی و غیرت را پرورش می‌دهد

پرده خوانی "حمله حیدری" برگرفته از کتاب حمله حیدری اثر باذل مشهدی یکی از مشهورترین حماسه‌های سروده شده مصنوع ادبیات پارسی است. بخشی از این حماسه حاضر در توصیف جنگ علی(ع) و عمروبن عبدود است که به مدت 5 شب به صورت پرده‌خوانی در اصفهان به اجرا در آمد. 

به گزارش ایسنا منطقه اصفهان، مراسم پرده خوانی حمله حیدری کاری از موزه حمام رهنان اصفهان، به مناسبت شب‌های قدر و شهادت امام علی(ع) در باغ غدیر و  قطعه شهدای مدافع حرم گلستان شهدا برگزار شد.

پرده‌خوان برنامه شب اول و شب دوم که در باغ غدیر برگزار شد صادقعلی طریقت خاکسار بود که در زمینه پرده‌خوانی با او به گفتگو نشستیم.

نیم قرن سابقه فعالیت در حوزه نقالی و پرده‌خوانی

مرشد صادقعلی طریقت که از سنین کودکی به همراه پدران و اجداد خود به پرده‌خوانی مشغول بوده است،  می‌گوید: نزدیک به پنجاه و چند سال عمر از خدا گرفته‌ام و حدود نیم قرن سابقه فعالیت در شاخه نقالی و پرده‌خوانی دارم.

او می‌افزاید: من هنر پرده‌خوانی را نزد پدرم و پدرم نزد پدرش آموخته است؛ اگر بخواهیم به تاریخچه این هنر بازگردیم پرده‌خوانی نزدیک به چهار قرن عمر دارد و همه اجداد من از ابتدا در این هنر فعالیت داشته‌اند. شاید بحق بتوانم بگویم مبتکر و آغازگر پرده و پرده‌خوانی از دوران صفویه تا به حال به اجداد و پدران من بازگردد.

درویش عباس گزی نقال و صاحب دیوان "ارشاد الولد"

این مرشد پیشکسوت اصفهان تصریح می‌کند: پدربزرگ من به نام درویش عباس گزی یکی از پرده‌خوان‌های مشهور به شمار می‌رود که از نزدیک به 200 سال پیش به نقالی مشغول بوده است. او صاحب دیوان شعری به نام «ارشاد الولد» با معنی ارشاد پسران بوده و صنایعی چون بحر طویل و بیش از 300 غزل از ایشان در این دیوان به چاپ رسیده است.

او می‌افزاید: پرده‌خوانی حماسی و خوی جوانمردی و غیرت را پرورش می‌دهد، این هنر می‌خواهد فرهنگ عاشورا و داستان‌های واقعه عاشورا از شروع حرکت به سوی کوفه تا شهادت و اسارت‌ها را ترویج دهد. در گذشته رسانه‌ها به اندازه حال حاضر نبود و همین نمایش‌ها بود که می‌توانست آموزه‌های دینی و آیینی را آموزش بدهد و برای مردم به نمایش بگذارد. 

مرشد طریقت افزود: در گذشته جوانان برای فعالیت در این حوزه‌های نمایشی بسیار علاقه نشان می‌دادند و برای اجرای نقش‌ها و شخصیت‌های پهلوانی و حماسی با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند، اما متأسفانه این روزها دیگر این هنر شور و حال گذشته را ندارد و برای مردم کمی ناشناخته است. داستان‌های پرده‌خوانی سینه به سینه به ما رسیده است.

وی تصریح کرد: اکثر این داستان‌هایی که در پرده‌خوانی استفاده می‌شود سینه به سینه به ما رسیده و بخشی از این داستان‌ها نیز روایت‌هایی از افراد مشهور چون شیخ صدوق است. اما عمده این داستان‌ها هنر خود نقال است که به داستان‌ها پر و بال بدهد تا برای مخاطب جذاب و شنیدنی باشد.

«ماهیت خوانی» هنری برای شخصیت سازی چند نفر از یک چهره

این مرشد پیشکسوت افزود: ‌پرده‌ها در این هنر بسیار با اهمیت است و هر پرده می‌تواند چند صد شخصیت داستانی را در خود داشته باشد. هنری به نام «ماهیت خوانی» در پرده‌خوانی وجود دارد که با یک تصویر می‌شود چند شخصیت را توصیف کرد. به طور مثال چهره متوکل عباسی برای نادرشاه بزرگ نیز استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: امیدوارم استقبال از پرده‌خوانی و نقالی بیشتر شود زیرا اگر فرهنگ سازی بهتری در این زمینه شود این هنر می‌تواند باز هم چون گذشته تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام