• سه شنبه ۱۹ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
  • دسته بندی : شهرستانها
  • کد خبر : 9610-9795-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

گران‌ترین جاده ایران با کمترین امکانات!

به گواه بیشتر کارشناسان مسیری که از شهرستان آران و بیدگل به مرنجاب منتهی می شود جزو هیچ کدام از انواع راه ها نیست و به گفته دادستان آران و بیدگل هیچ کس مسئولیت اتفاقات آن را قبول نمی کند، با اين حال بیشترین قیمت ورودی جاده ای کشور را دریافت می کند، اما از کمترین امکانات اولیه برخوردار است!.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان در آران و بیدگل، کویر مرکزی ایران و در رأس هرم آن منطقه مرنجاب در شهرستان آران و بیدگل واقع شده و این کویر بکر ایران به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص از گونه های نادر جانوری و زیست محیطی بهره مند است که سالیانه گردشگران و دانش پژوهان بسیاری را برای تفریح و کارهای علمی به سوی خود می کشد و در کنار آن با داشتن میراث گرانبهای دریاچه نمک و آثار با ارزش باستانی و تاریخی یادگار روزگاران کهن این مرز پر گهر است.

بنابر مشاهدات عینی و کارشناسی اساتید حوزه گردشگری و میراثی سالیانه ده‌ها هزار نفر توریست و گردشگر خارجی از این کویر بکر و زیبا دیدن می کنند و ساعاتی را به خلوت در ریگزارها و رمل های این منطقه سپری می کنند.

با وجود استقبال خوب از سوی گردشگران داخلی و خارجی نداشتن کوچکترین امکانات٬ زیر ساخت‌های نامناسب و عدم استفاده صحیح از این طبیعت چطور مي توان انتظار داشت که گردشگري که وارد این منطقه می شود مبلغ گزافي بپردازد و در قبال آن هیچ خواسته ای نداشته باشد؟ راهنمایی درست و اصولی در مورد چگونگی استفاده از کویر به او داده نشود و توقع داشته باشیم کمترین آسیبی به کویر وارد شود!

در طول مسیر کمتر با خدمات پزشکی٬ امدادی و حتی بهداشتی روبرو می شویم. فصل گردشگري کویر از اوایل مهرماه شروع می شود و افراد زیادی از شهرهای ایران به خصوص اصفهان و تهران کیلومترها راه را برای تفريح و استراحت به سکوت کویر پناه می آورند اما زمان رسیدن به ورودی کویر با پرداخت ورودی قابل توجه با کمترین امکانات رو به رو مي شوند و خستگی راه برايشان چند برابر مي شود.

یک گردشگر اصفهانی در خصوص امكانات جاده منتهي به اين منطقه گردشگري در گفت و گو با خبرنگار ايسنا در آران و بيدگل مي گويد: از قبل چیزهایی در مورد کویر شنیده بودم ولی با دیدن مرنجاب کلا دیدگاهم عوض شد و به این نتیجه رسیدم اگر درست مدیریت شود می تواند با وجود نداشتن آب و گیاه قطب گردشگری شود اما افسوس که فقط از جذب توریست و اقتصاد آن گرفتن ورودی لحاظ شده است.

خسرو نیک روان مي افزايد: جاده اولین و مهمترین اصل برای توسعه گردشگري است. چرا باید با این طبیعت بکر خدادادی به فکر سروسامان دادن آن نبود؟ به جرات به شما قول می دهم اگر این جاده به همين شكل بماند تا چند سال دیگر کسی سراغ مرنجاب نخواهد آمد! زيرا بسيار خسته کننده و زجر آور است که يك مسير طولاني را با وجود ناهمواري هاي زياد رانندگی كرد.

کیوان گیرانی، كه از اروميه به مرنجاب آمده در اين خصوص مي گويد: به طبیعت و به خصوص بیابان و کویر علاقه خاصی دارم و بیشتر کویرهای ایران را رفته ام اما مرنجاب با همه فرق دارد.

وي اضافه مي‌كند: گمان مي كردم كه اين جاده حداقل برای خودروسواران جالب باشد اما کمتر به جاده شبیه است و بیشتر برای پیاده روی مناسب است! متاسفانه امکانات آن جالب توجه نیست و با وجود مبلغ بالای ورودی باید خدمات بيشتري ارايه شود.

سعید شعبانی، گردشگر اهل ورامین است كه از رانندگي در جاده مرنجاب گلايه دارد و مي گويد: بايد اعلام كنند که براي رانندگی در این مسیر پراید ماشین مناسبي نيست! انتظار می رود که راهنمایان و لیدرها در ورودی در خصوص شرايط جاده و رانندگي در آن توضيح دهند.

محسن یارمحمدیان، معاون گردشگري اداره کل میراث فرهنگي استان اصفهان در مورد ساماندهی و آبادانی کویر مرنجاب در گفت‌وگو با ايسنا معتقد است اين كار بدون همکاری انجمن های مردمی و همکاری مسئولان منطقه کار سختی است.

وي درخصوص مشکلات پیش روی کویر، تصريح مي كند: امید داریم مردم برای رشد گردشگری به مسئولان کمک کنند و بدون شک برای فرهنگ سازی به کمک سمن ها نیاز داریم تا مرنجاب جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

معاون گردشگري اداره کل میراث فرهنگي اصفهان گفت: برای شروع  هر کاری مقدماتی نیاز است و مقدمه گردشگری آماده کردن زیرساخت‌ها است که در آینده ای نزدیک به این مهم خواهیم رسید بايد در کنار هم براي آباداني كشور تلاش كنيم.


انتهای پیام