• دوشنبه ۲۱ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 973-3590-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

کمبود دو برابری نیروهای آموزش و پرورش در سال آینده

آموزش و پرورش تنها سازمانی است که امید به توسعه را زنده نگاه داشته و اگر قرار باشد اتفاقی بنیادین در کشور رخ دهد بی شک از این بخش آغاز خواهد شد. با این حال سونامی کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش را در نوردیده است. طرح خرید خدمت آموزشی شاید راه پایداری برای مواجهه با این مشکل نباشد، اما تنها راهی است که آموزش و پرورش می‌تواند بدون استخدام نیروی جدید این بحران را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار ایسناـ منطقه اصفهان، طرح خرید خدمات آموزشی، چند سالی است در مناطقی که آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است اجرا می شود. طرحی که مجتبی زینی‌وند ـ رئیس سازمان مدارس غیردولتی، آن را تنها راه برون رفت آموزش و پرورش از مشکل کمبود نیروی انسانی نام برده و با این حال پرداخت حق الزحمه معلمان را جدی‌ترین مشکل این طرح دانسته است.

پرداخت نشدن حق‌الزحمه یکی از مشکلاتی است که نیروهای این طرح با آن مواجه هستند. طرحی که در مدت اجرا، دانش آموزان بسیاری را تشویق به تحصیل کرده و عملکرد موفقیت آمیزی بر جای گذاشته است. عملکردی که قابل انکار نیست و در مدارس مرتبط به وضوح دیده می‌شود. این عملکرد حاصل تلاش‌های معلمان خرید خدمتی است که رضایت دانش آموزان و خانواده ها را نیز به دنبال داشته است. اما بر خلاف عملکرد رضایت بخش برای دانش‌آموزان، موجب نارضایتی خرید خدمتی‌ها شده است.

نیروهای خرید خدمت اگرچه در دانشگاه فرهنگیان درس نخوانده‌اند، اما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که دوره‌های مرکز تحقیقات معلمان را گذرانده و با شرکت در کلاس‌های ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش، خود را به سطح های لازم رسانده‌اند.

حسن محبی‌ـ رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان باور دارد که در طرح خرید خدمت آموزشی نیروهایی جوان، با انگیزه و کارآمد فعالیت می‌کنند که هیچ چیز کمتر از معلمان مدارس دولتی عادی و غیر دولتی ندارند و تاکید می کند "مردم و مدارس از این نیروها رضایت خوبی دارند. حتی برخی مدارس که در سال هاي قبل قبولی خوبی نمی‌گرفتند، با طرح خرید خدمت قبولی خوبی به دست آورده‌اند".

خرید خدمتی ها نیروهایی جوان و پر از ایده هستند که وقتی پای صحبت آن ها بنشینی متوجه خواهی شد با جان و دل، قدم به قدم و با صبر و حوصله برای دانش آموزان خود وقت می‌گذارند. می گویند شاید اگر میزان عملکرد آن ها با یک معلم رسمی مقایسه شود، کمی مخالفت‌ها و مشکلاتشان تسهیل شود. 

"یک معلم خرید خدمتی که با جان و دل برای آموزش دانش آموزانش آن هم در مناطق محروم تلاش می کند، حقش نیست که حقوقش چندین ماه عقب بیافتد، با او برخورد خوبی نشود و اصلا امضایش را قبول نداشته باشند و تنها به این دلیل که استخدام

رسمی نیست به درستی با او رفتار نشود" این را یک خرید خدمتی می گوید و ادامه می دهد "تنها مشکل یک خرید خدمتی این است که به جای اینکه 4 سال در دانشگاه تربیت معلم درس بخواند، بیش از 6 سال در دانشگاه های دیگر درس خوانده است".

این خرید خدمتی می گوید "هیچ قراردادی از سوی موسس و یا آموزش و پرورش نداریم که تضمین کننده ماندگاری ما در سال تحصیلی باشد و در این صورت اگر کوچک ترین خطایی انجام شود، موسس می تواند به راحتی ما را از ادامه کار باز دارد و این یعنی هیچ گونه امنیت شغلی نداریم" .

وی از اینکه حقوق این نیروها دیر پرداخت می‌شود شکایت دارد و می‌گوید: عشق و علاقه بوده که او و همکارانش را در این کار ماندگار کرده است. این در حالی است که حق الزحمه بسیاری از این نیروها ماه ها به تعویق افتاده و این افرادی که نیاز مالی داشته اند را دچار مشکل کرده است.

"طرحی به این زیبایی به دلیل پرداخت نکردن به موقع حق الزحمه در حال خراب شدن است و اگر از سوی تهران مورد حمایت مالی قرار گیرد، تمامی مشکلاتش حل خواهد شد" این را حسن محبی‌ـ رئیس اداره مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش استان اصفهان می گوید و تاکید دارد که در چند ناحیه و منطقه خواستار اجرا شدن این طرح در بقیه مدارس نیز هستند. اما باید اعتبارات آن به موقع تامین شود زیرا موسس توانی برای تامین هزینه‌های این طرح ندارد.

حق الزحمه معلمان خرید خدمت باید از سوی موسسین مراکز و مدارس پرداخت شود، اما به گفته محبی موسس‌هایی که توان مالی کمتری دارند، حقوق ها را پرداخت نکرده‌اند. محبی تاکید دارد که قدرت مالی موسسین استان اصفهان به اندازه موسسین استان تهران نیست و در این صورت تا وقتی اعتبارات تامین نشوند، موسس شخصا نمی تواند کاری کند و یاد آور می شود که اعتبارات این طرح تازه رسیده است و در حال تسویه حساب ها هستند. 

استان اصفهان با 3 هزار و 55 مدرسه و مرکز، دومین استان از نظر تعداد مدارس، مراکز و دانش آموز جذب شده است و 20 درصد دانش آموزان استان تحت پوشش مدارس غیر دولتی قرار گرفته اند؛ این در حالی است که محبی با تاکید بر جدی بودن بحران کمبود نیروی انسانی، اظهار می کند "وقتی با کمبود دوهزار نیروانسانی مواجه هستیم، باید حقوق آن ها به موقع پرداخت شود زیرا این کمبود در سال آینده دو برابر خواهد شد".

به گزارش ایسنا، تاخیر چند ماهه تا یک ساله در پرداخت حقوق معلمان اگرچه در انگیزه افراد تاثیرگذار است، اما آن‌ها تنها از دریافت حقوق خود ناراضی نیستند، بلکه احترام به حقوق فردی را از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کارشان می دانند. دیده شدن فعالیت‌های این افراد شاید قدمی مثبت در راستای رضایت این نیروها باشد تا همچون گذشته با جان و دل برای آموزش دانش آموزان تلاش کنند و در راستای بهبود شرایط جامعه با تعلیم و تربیت آیندسازان کشور در بحران های پیش رو قدم مثبتی بردارند.


کدخبرنگار: 13091

انتهای پیام