• یکشنبه ۲۱ خرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
  • دسته بندی : شهرستانها
  • کد خبر : 963-9695-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

زنجیری بر گردن خرده فروشان شهرضا

این روزها در شهرضا که قدم می‌زنیم فروشگاه‌هایی را می‌بینیم که با پرچم‌های رنگی آذین شده و نوید خرید کالا با تخفیف ویژه به همشهریان می‌دهند، اما ظاهراً تأسیس این واحدهای تجاری نارضایتی‌هایی را نیز برای خرده فروشان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان در شهرضا، نخستین فروشگاه بزرگ خرده‌فروشی در سال ۱۷۹۲ توسط "هنری وارتون اسمیت" در لندن پایه‌گذاری شد. پس از آن در فرانسه بازرگانی به نام "آریستید بوسکیو" در سال ۱۸۵۲ میلادی با تأسیس فروشگاه کوچکی به نام "بن‌مارشه" برای فروش اجناس خرازی و پارچه، اندیشه ایجاد یک واحد خرده‌ فروشی بزرگ به عنوان مادر فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر را محقق کرد.

حدود ۷۰ سال پس از نوآوری انگلیسی‌ها در سال ۱۸۵۹، ایده تأسیس چنین فروشگاه‌هایی به دنیا سرایت کرد و آمریکایی‌ها نیز به صرافت تأسیس فروشگاه زنجیره‌ای افتادند و فروشگاه زنجیره‌ای پاسیفیک آتلانتیک یا A&P را راه‌اندازی کردند.

در ادامه این روند،‌ ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در آمریکا به سرعت رو به افزایش نهاد تا اینکه در سال ۱۹۲۹ یعنی 88 سال قبل، نزدیک به ۲۲ درصد از کل خرده‌فروشی در کشور آمریکا توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام می‌شد.

این روند ادامه پیدا کرد تا آنجا که طبق آمار در سال ۱۹۹۷ بیش از ۶۰ درصد خرده‌فروشی در آمریکا به وسیله فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام پذیرفت. از سوی دیگر، طبق برآورد بانک مرکزی در سال ۱۳۸۴ تنها ۰.۲ درصد از حجم خرده‌فروشی‌ کالا در ایران از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای انجام گرفته است.

شهرستان شهرضا، یکی از شهرستان های بین راهی کشور محسوب می‌شود که در مسیر اتصال ۵ استان کشور قرار دارد، همین مسئله باعث شده تا تجارت و داد و ستد یکی از مهمترین مشاغل مردم این شهرستان به ویژه مردمان شهر شهرضا محسوب شود که از گذشته‌ها دور تاکنون به آن اشتغال داشته‌اند.

حجم بالای کالا و خدماتی که به این شهرستان وارد و از آن خارج می‌شده باعث شده تا قیمت انواع کالا و خدمات به ویژه پوشاک و خشکبار در آن ارزانتر از دیگر مناطق باشد، به همین دلیل کسبه از شهرستان های اطراف مثل سمیرم و مبارکه و مناطقی که قبلا بخشی از این شهرستان بوده‌اند مثل دهاقان و حتی مناطق دورتر مثل جرقویه و آباده، برای خرید عمده کالاهای خود به شهرضا مراجعه می‌کردند.

مجموعه این موقعیت تجاری باعث شده تا شهرضا به عنوان یکی از مهمترین و بهترین مقاصد تجاری برای کسبه و بنکداران در اکثر مناطق کشور شناخته شود.

پراکندگی واحدهای صنفی و تجاری شهرضا نیز از گذشته به گونه‌ای بوده است که هم امکان دسترسی همه مردم به بیشتر مواد مورد نیاز را فراهم می‌کرده و هم از تجمع یک یا چند رشته شغلی در یک منطقه جلوگیری می‌کرده است.

بر اساس اعلام اتاق اصناف شهرضا در این شهرستان ۹ هزار واحد صنفی وجود دارد که اگر به طور متوسط هر واحد زمینه اشتغال تنها ۲ نفر را ایجاد کرده باشد، بیش از ۱۸ هزار نفر در اماکن صنفی شهرضا مشغول به کار هستند.

اما چندسالی است که روال متعادل سابق در این شهرستان تغییر کرده است، فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گوشه و کنار شهر ایجاد و نمای فضای کسب و کار را دگرگون کرده است.

راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت چشمگیری درحال توسعه است و به جرأت می‌توان گفت در بیشتر خیابان‌های اصلی شهر قد علم کرده‌اند.

غول‌های تجاری که اکثر مواد مورد نیاز خانوار از خشکبار تا پوشاک و لوازم التحریر را در یک مکان عرضه می‌کنند. ایجاد این واحدهای صنفی بزرگ یکی از ناگزیرهای زندگی مدرن امروزی است، اما اندکی تدبیر در سازماندهی و ایجاد آنها می‌تواند برخی از مشکلات را که در نتیجه تأسیس اینگونه واحدهای صنفی ایجاد شده کاهش داده و از بین ببرد.

خرید از این فروشگاه‌ها علاوه بر دریافت تخفیف، حس خوشایندی به خریدار می‌دهد به طوریکه هر فرد می‌تواند مدت‌ها در این فروشگاه قدم بزند و کالای مورد نیاز خود را از بین چندین برند انتخاب کند، اما عده‌ای نیز از رشد این فروشگاه‌ها احساس خطر کرده و برای آینده شغلی خود نگرانند.

خرده‌فروشان و واحدهای کوچک صنفی از اینکه تمامی شهر مملو از تبلیغات تخفیف این فروشگاه‌ها شده حس خوبی ندارند و وجود آن را باعث کسادی کار خود می‌دانند.

اگر چه وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از ارکان توسعه‌یافتگی است و نقش تاثیرگذاری در برقراری ثبات قیمت‌ها در بازار دارد، اما به اعتقاد برخی بازاریان فعالیت این فروشگاه‌ها بسیاری از خرده‌فروشان محلی را تحت‌الاشعاع قرار داده و به نوعی رونق کار فروشگاه‌های زنجیره‌ای کسادی فعالیت خرده‌فروشان محله‌ای را به دنبال داشته است.

وقتی اندکی دقیقتر مسئله را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که خرده فروشان سنتی و به اصطلاح قدیمی‌های بازار شهرضا حق دارند و باید فکری به حال آنها بشود.

یکی از مهمترین اصول در توسعه واحدهای صنفی و صدور پروانه کسب، توجه به آمایش سرزمینی است، به عبارت ساده تر باید ببینیم آیا تأسیس یک واحد صنفی جدید در یک منطقه ضروری است؟ و آیا تعادل نسبی بین جمعیت ساکن در آن منطقه با اصناف آن وجود دارد یا خیر؟ زیرا اگر این تعادل نسبی نباشد یا واحد صنفی جدیدالتأسیس متضرر می‌شود یا فروشگاه‌هایی که قبلا در آن منطقه بودند زیان می‌بینند.

خبرنگار ایسنا برای بررسی بیشتر این موضوع با مرتضی وحیدی، وکیل دادگستری، ابراهیم سبزواری، رییس اتاق اصناف شهرضا و سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا در مجلس به گفت و گو پرداخت که در ادامه می خوانید:

حق کسبه قدیمی در هر منطقه در اولویت است

مرتضی وحیدی با بیان اینکه قانون نیز از حقوق کسبه قدیمی‌تر حمایت می‌کند، گفت: در قانون مدنی «حق کسب و پیشه» تعریف شده که در حقیقت عبارت است از آن کسب شهرت و رونقی است که در ملک به واسطه اقدام مستأجر به وجود آمده است؛ بنابراین مستفاد از فَحوای کُلی قانون نیز این مسئله را تأیید می‌کند که حق کسبه قدیمی در هر منطقه اولویت دارد.

فلسفه وجودی واحدهای صنفی عرضه کالاهای ارزان به مردم است

همچنین ابراهیم سبزواری در این باره گفت: در حال حاضر در شهرستان شهرضا ۹۵۵۰ واحد صنفی وجود دارد که در این میان واحدهای صنفی عمده فروش در رسته‌های مختلف کمتر از ۵۰۰ واحد هستند.

وی با اشاره به وجود ۸ فروشگاه زنجیره‌ای در شهرضا، بیان کرد: سیاست اصلی دولت از تأسیس این واحدهای صنفی آن بوده است که کالاها با قیمتی ارزانتر به دست مردم برسد زیرا بر اساس قانون این واحدهای صنفی باید کالاها را با سود ۵ درصد عرضه کنند.

رییس اتاق اصناف شهرضا بیان کرد: تأسیس اینگونه واحدهای صنفی ممکن است با دیدگاه عمومی کشور سازگار باشد، اما در شهرستانی همانند شهرضا که کشاورزی و صنعت در آن کمتر رونق داشته و بسیاری از افراد به تجارت و کسب اشتغال دارند نه تنها سودمند نیست بلکه سبب زیان کسبه نیز می‌شود.

سبزواری گفت: اتاق اصناف شهرستان نیز به برخی از مضرات تأسیس این فروشگاه‌ها به ویژه برای کسبه خرده فروش و قدیمی شهرستان واقف است، اما لازم است حمایت قانونی برای آنکه امکان مقابله جدی با این واحدها وجود داشته باشد، ایجاد شود.

وی بیان کرد: تأسیس اینگونه واحدهای صنفی در شهرستانهای اطراف شهرضا که صنعت یا کشاورزی رونق بیشتری دارد دارای توجیه اقتصادی است، اما در شهرضا نباید اینگونه واحدها ایجاد شود.

شهرضا در مسیر تلاقی 5 استان قرار دارد

سمیه محمودی نیز بیان کرد: شهرستان شهرضا به علت موقعیت خاص جغرافیایی در مسیر تلاقی ۵ استان کشور قرار دارد و همین عامل باعث شده تا این شهرستان از گذشته‌های دور تاکنون به عنوان یکی از مراکز تجاری مهم منطقه محسوب شود.

وی اظهار کرد: کسبه و تجار شهرضا از گذشته به رعایت انصاف و عدل و خرید و فروش و معاملات تجاری معروف بوده‌اند، از سوی دیگر اعتقادات عمیق مذهبی آنان نیز باعث شده تا کسبه شهرضایی به عنوان مهمترین حامی هیئات مذهبی و از مهمترین بانیان مجالس اهل بیت (ع) نیز معروف و مشهور باشند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی افزود:: سابقه کهن شهرضا در حوزه داد و ستد و معاملات تجاری که همواره همراه با ویژگی رعایت انصاف از سوی کسبه آن بوده، به عنوان یکی از مهمترین بخشهای تاریخ و تمدن شهرستان محسوب می‌شده است.

محمودی گفت: موقعیت بین راهی شهرضا باعث شده تا همواره حجم زیادی از کالاهای تجاری به این شهرستان وارد و صادر شود که همین عامل به تعادل قیمت و بهای تمام شده کالاهای مختلف منجر شده، در نتیجه بهای بسیاری از انواع کالاها و خدمات در شهرضا ارزانتر از مناطق اطراف آن بوده است.

فروشگاه های بزرگ تعادل تجاری در نظام عرضه و تقاضا را بر هم زده اند

وی اذعان کرد: متأسفانه در سالیان اخیر شاهد افتتاح تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ عرضه انبوه کالاهای مختلف در سطح شهر شهرضا هستیم که این مسئله تعادل تجاری در نظام عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

نماینده مردم شهرستان شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که سرمایه گذاران و کسبه و تجار شهرضایی که موقعیت تجاری مناسب شهرستان مرهون تلاش و مردمداری آنها است، به علت عدم آینده نگری مسئولان در صدور مجوزهای تأسیس فروشگاه‌های بزرگ، از گردونه فعالیت اقتصادی کنار گذاشته شده و در مقابل سرمایه گذارانی از خارج از شهرستان در اینگونه واحدهای تجاری مشغول به کار شده‌اند.

محمودی اذعان کرد: بسیاری از کسبه شهرضا، فعالان اقتصادی هستند که از سالیان دور و به صورت نسل در انسل به شغل تجارت و داد و ستد مشغول بوده‌اند، اما ایجاد بدون برنامه این فروشگاه‌های بزرگ باعث شده تا امکان شرایط مساوی در داد و ستد برای این قبیل از کسبه از بین برود و عملاً شاهد ضرردهی واحد تجاری آنان و در برخی موارد تعطیلی واحد صنفی آنها هستیم.

وی تصریح کرد: بافت تجاری ستنی شهرضا از گذشته به گونه‌ای شکل گرفته بوده است که تعادل بین جمعیت و تعداد واحد صنفی در هر منطقه به طور تقریبی ایجاد شده اما با ایجاد این فروشگاه‌های بزرگ این تعادل نیز به هم خورده است.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مسئولان اداره صنعت معدن تجارت در شهرستان باید با در نظر گرفتن آمایش جمعیتی و مصالح حوزه کسب و کار اقدام به صدور مجوز برای تأسیس فروشگاه‌های بزرگ کنند.

محمودی تأکید کرد: ایجاد اشتغال یکی از مهمترین اهدافی بوده است که جامعه و مسئولان بر آن تأکید داشته‌اند، اما ایجاد اشتغال جدید نباید به بهای از دست دادن اشتغال و موقعیت شغلی گذشته منجر شود.

وی گفت: مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف در شهرستان باید هرچه سریع تر برای حل این مشکل و احقاق حقوق کسبه و تجار شهرضایی اقدام و برنامه کاربردی در این زمینه ارائه دهند.

گزارش از عباس صادقی؛ خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان- شهرضا


1445953973591_telisna3.jpg


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: