• پنجشنبه ۲۰ مهر ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 967-6590-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

وهاب‌زاده: آموزش کودکان، شکلی عبوس گرفته است

ایده‌پرداز مدارس طبیعت گفت: چرا باید یک کودک سه ساله با فشار والدین دو زبان یاد بگیرد؟ چه اتفاقی رخ داده است که کودکان هر روز با گریه به مدرسه می‌روند و با به صدا در آمدن زنگ آخر از مدرسه فرار می‌کنند؟ امروزه، آموزش کودکان شکلی عبوس به خود گرفته است.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، عبدالحسین وهاب‌زاده، صبح امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه افتتاح یکی دیگر از مدارس طبیعت اصفهان اظهار کرد: 200 سال پیش، وقتی مدارس در دنیا آغاز به کار کرد کسی مدرسه را چندان با اهمیت نمی‌دانست اما مدرسه نویدی بود از مبارزه با جهل و نادانی و آغاز دنیای علم و توسعه و پیشرفت.

وی ادامه داد: متاسفانه مدارس سال به سال تغییراتی را در شیوه آموزش به کودکان ایجاد کرده و به آرامی عبوس، خشک و خشن شدند. امروز آموزش به کودکان را از سه سالگی و حتی گاهی اوقات با کتاب‌خواندن برای جنین از دوران جنینی شروع می‌کنیم.

این فعال زیست محیطی افزود: این در حالی است که انسان همواره از طریق تجربیات خود اقدام به یادگیری می‌کرده است. اما ما امروز در تلاش هستیم کودکان را پشت میز تربیت کنیم. کودک یک موجود خودیادگیرنده است. اما باید مجرای صحیح آموزش به او را بدانیم تا او خود به دنبال یاد گرفتن برود. این مجرا چیزی جز کشف، تخیل، بازی و ماجراجویی نیست.

وهاب‌زاده گفت: کودکان امروز در فضایی زندگی می‌کنند که هیچ خلوتی ندارند. برای یک کبریت کشیدن باید در کمد قایم شوند. هرگز اجازه استفاده از چاقو را ندارند. برق را نمی‌فهمند و فقط از آن جدا می‌شوند. ما در مدرسه طبیعت بدمان نمی‌آید کودک یک شوک کوچک از برق را هم تجربه کند تا برق را بفهمد.

وی با اشاره به مطالعات اخیر یکی از پژوهش‌گران حوزه آموزش کودک گفت: در این پژوهش از کودکان در انتهای سال تحصیلی امتحانی گرفته شد و همه کودکان نمرات بالا کسب کردند. دقیقا همان امتحان را بعد از تعطیلات از آن‌ها گرفتند و هه آن‌ها در آن امتحان مردود شدند. این نشان می‌دهد آموزشی که در پیش گرفته‌ایم اشتباه است.

این مولف کتب زیست محیطی ادامه داد: البته من با آموزش مخالف نیستم اما از چه سنی؟ چرا باید یک کودک 3 ساله دو زبان یاد بگیرد؟ آموزش زودهنگام و عبوس به چه علت است؟ آین آموزش آفت کودکان امروز شده است و خلاقیت را از آن‌ها ربوده است. متاسفانه به همین خاطر خلاقیت در کودکان امروز سال به سال کمتر می‌شود.

وهاب‌زاده افزود: بعد از روشن شدن مشکلات کاهش خلاقیت در کودکان که ناشی از آموزش کلاس‌محور است باز هم سازمان آموزشی و والدین تصمیم گرفتند کودکان را به کلاس‌های خلاقیت بفرستند. ماحصل آن چاقی، کم تحرکی، کاهش بهره هوشی، افسردگی، بیش‌فعالی و ناسازگازی است. 

وی خاطرنشان کرد: امروز معیار توسعه آسمان‌خراش‌های بلند و خیابان‌های عریض نیست. امروز کودکان و رفتاری که با آنها می‌شود معیار توسعه‌های آتی است. آیا کودکان انبارهایی هستند که بخواهیم فقط با اطلاعات و تئوری پرشان کنیم؟

کد خبرنگار: 13051


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: