• چهارشنبه ۱۳ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-1193-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

به همت جهاد دانشگاهی اصفهان؛

همایش و کارگاه چگونگی تدوین و ارزیابی طرح های پژوهشی برگزار شد

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بازوی شورای انقلاب فرهنگی است، گفت: تمام فعالیت های جهاد دانشگاهی وابسته به درآمدهای داخلی است و از بودجه دولتی استفاده نمی کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، محمود مرآثی امروز ( چهارشنبه) در همایش و کارگاه چگونگی تدوین و ارزیابی طرح های پژوهشی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی و غیر دولتی است، اظهار کرد: از همان روزهای آغازین انقلاب، جهاد دانشگاهی به فرمان امام (ره) تاسیس شد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بازوی شورای انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: تمام فعالیت های جهاد دانشگاهی وابسته به درآمدهای  داخلی است و از بودجه دولتی استفاده نمی کند.

وی افزود: 41 واحد سازمانی جهاد دانشگاهی در کل کشور وجود دارد که در سه حیطه پژوهشی، فرهنگی و آموزشی و در بخش معاونت پشتیبانی فعالیت دارند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهشی در زمینه علوم انسانی و علوم پزشکی فعالیت می کند. در زمینه علوم انسانی در گروه های پژوهشی، مطالعاتی، اجتماعی، فرهنگی شهر، گروه پژوهش و گردشگری، گروه های پژوهشی کالبدی شهر و در گروه علوم پزشکی مرکز خدمات درمان در منزل و سلامتکده طب سنتی آزمایشگاهی فعالیت دارد.

مراثی افزود: جهاد دانشگاهی در زمینه آموزشی علاوه بر آموزش زبان های خارجی انگلیسی، فرانسه و آلمانی، کلاس های کوتاه و تخصصی و هم چنین کلاس های ضمن خدمت کارکنان دولت را برگزار می کند.

وی گفت: هم اکنون پنج مرکز آموزشی در سطح شهر اصفهان، هم چنین یک واحد در شاهین شهر و واحدی دیگر در زرین شهر فعال هستند، سالانه 20 هزار نفر در کلاس های آموزشی شرکت می‌کنند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: فعالیت های فرهنگی در سازمان دانشجویان، کانون ادب، فیلم، نقد و کتاب و کانون های دیگر با همکاری دانشجویان انجام می شود.

وی تصریح کرد: از دیگر بخش های جهاد دانشگاهی، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و مرکز افکار سنجی دانشجویان( ایسپا) است.

همچنین معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در این همایش، اظهار کرد: پژوهش سال هاست که در کشور ایران دچار سوء تفاهم است و همچون فرزند ناخلف و  ناخواسته ای که به دنیا آمده است خواهان ندارد.

مهدی ژیان پور افزود: ادراک سازمان ها و کارفرمایان از پژوهش این است که تحقیق و پژوهش در کشور ثمردهی دارد و این پژوهش ها کتابخانه ای است و اتلاف دارد و نسبت به هزینه هایی که صرف می شود بازدهی ندارد و از سوی دیگر پژوهشگران نیز ادراک درستی ندارند، به دنبال کار هستند و برای حل بنیادی پژوهش تلاشی نمی کنند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه پژوهش را متهم به کاربردی بودن نکنید، گفت: کارهای تحقیقاتی شش مرحله دارد که تنها چهار مرحله از آن در دست سازمان است و تنها دو مرحله از آن توسط پژوهشگران آزاد انجام می شود.

ژیان پور در خصوص پژوهش و طرح های پژوهشی با اشاره به اینکه یک پروژه تحقیقاتی مطالعه ای است که با استفاده از روش های علمی برای دستیابی به اهداف مشخص انجام می شود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی تنها سازمان پژوهش و فناوری در کشور است، زیرا این سازمان ها یکی از مهمترین اجزای نظام ملی نوآوری سازمان پژوهش و فناوری در کشور است که نقش حلقه واسطه را میان دولت، صنعت و دانشگاه باز می کند.

وی با اشاره به اینکه تحقیق بنیادی نسل اول تحقیقاتی است که واحد R&D نیاز دارد که آن را سفارش می دهد، تصریح کرد: تحقیقات کارفرمایی پژوهشی است که علاوه بر رعایت فنون تحقیق خواسته های متقاضیان و حامیان مالی و اداری پژوهش (کارفرما) را نیز برآورده سازد.

می توان در پژوهش از خلاقیت بهره برد

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: اظهار کرد: گسترده دیدن اولین نکته ای است که در مشاهده روند انجام پژوهش و اجرای پروژه اهمیت دارد و ایراد جامعه ایران دیدن مسائل پیچیده به گونه ساده است و جامعه شناسی به ما کمک می کند تا امر پیچیده را پیچیده بنگریم.

ژیان پور با بیان اینکه امر پژوهش بسیار بزرگ و گسترده است و باید گسترده دیده شود، اظهار کرد: دومین نکته در مشاهده روند یک پروژه این است که پژوهش نیاز به زمان و حوصله دارد و گاهی سازمان ها برای پژوهش عجله دارند درحالی که برای پژوهش نیاز به غوطه‌وری در اسناد و مطالب است.

وی افزود: چگونه می شود پژوهشی را در سه روز با 100 میلیون تومان بودجه تحقیق و پژوهش کرد در حالی که برای انجام هر مرحله از پژوهش باید بسیار زمان گذاشت.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اینکه سومین نکته که در پروژه اهمیت دارد نیاز به نظارت و راهبری است و رویکرد حاکم در جلسات باید با نظارت دقیق و کمک بر ارتقاء باشد، گفت: جلسات منظم باعث راهبری پروژه در مسیر اهداف انتخاب شده خواهد شد.

ژیان پور با اشاره به اینکه چهارمین نکته در پژوهش ضرورت هنرمندانه دیدن امور پژوهش است، افزود: پژوهش یک شغل نیست بلکه می تواند بسیار هنرمندانه باشد و چهارچوب پژوهش یک چهارچوب واحد نیست  بلکه می توان از خلاقیت ها در آن استفاده کرد.

وی با بیان اینکه پنجمین نکته در پژوهش نیاز به تعامل و انعطاف است که توصیه به مراوده، تاکید بر مراوده روشمند و مکتوب و تاکید بر شرح خدمات دقیق و واقعی و پرهیز از جمع کردن پروژه از نکات آن است، گفت: مهمترین مبنای یک پروژه شرح خدمات است و نقشه راهنما بین سازمان های کارفرما، سازمان پژوهش و فناوری شرح خدمات است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: شرح خدمات باید بسیار دقیق و مبنی بر دستاوردها باشد؛ شرح خدمات یک متن مقدس نیست و می تواند جهت ارتقاء و پیشبرد تغییر کند.

به گزارش ایسنا؛ همایش و کارگاه چگونگی تدوین و ارزیابی طرح های پژوهشی به همت مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا)، معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان (در قالب آموزش ضمن خدمت) برگزار شد.

1445953973591_telisna3.jpg


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: