• پنجشنبه ۱۴ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-1393-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

معاون وزیر علوم:

در علوم انسانی به مشورت نیازمندیم

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در علوم انسانی به شدت به مشورت و همکاری نیازمندیم و در این راه به خصوص به همراهی معاونین پژوهشی دانشگاه ها که در علوم انسانی تخصص دارند، نیاز داریم.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، مسعود برومند امروز (پنجشنبه) در نشست معاونین پژوهشی  فناوری دانشگاه های برتر سراسر کشور در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: باید از توان کارشناسی در دانشگاه های کشور استفاده بیشتری کرد و مشکلات و مسایل یکی یکی عنوان، بررسی و حل شوند.

وی افزود: در علوم انسانی به شدت به مشورت و همکاری نیازمندیم و در این راه به خصوص به همراهی معاونین پژوهشی دانشگاه ها که در علوم انسانی تخصص دارند، نیاز داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه طرح های کلان ملی از جمله چالش های جدی به حساب می آیند، ادامه داد: شاید تا دیروز فکر می کردیم که موضوع آب تنها چالش ملی است، اما امروز می دانیم که علوم انسانی نیز از جمله چالش های ملی محسوب می شود.
 
پژوهش دانشگاه ها به بازنگری نیاز دارد

هم چنین رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه لزوم بازنگری و بازتعربف از پژوهش ها در دانشگاه ها وجود دارد، اظهار کرد: به نظر می رسد به صورت ساختاری و سازمان دهی شده به پژوهش پرداخته نشده و پژوهش ها بیشتر تابع افرادی بوده است که پژوهش را برای خود تعریف کرده اند.

هوشنگ طالبی افزود: وضعیت پژوهش در حال حاضر در دانشگاه های کشور خوب ارزیابی می شود اما ظرفیت های موجود بیش از این ها است.
وی ادامه داد: در جلسه ای که یک ماه قبل در حضور روسای دانشگاه های برتر کشور برگزار شد، پیرامون پژوهش صحبت های موثر و مناسبی مطرح شد که حرکت به سمت کیفیت گرایی در پژوهش، تنوع در فعالیت ها، نگاه جدی در سطح بین المللی و روی آوردن به مسایل کلان بنیادی و کاربردی از جمله تصمیمات بود.

طالبی اضافه کرد: روی آوردن به مسایل کلان کاربردی می تواند باعث شود تا دانشگاه های کشور به سمت برون دادهای بهتر و با کیفیت تری حرکت کنند و موثرتر واقع شوند. اگر مقداری کیفی تر نگاه شود، مشاهده می کنیم که توجه به پژوهش عمیق نشده است و این موضوع نیازمند بازنگری و بازتعریف است.

وی خاطرنشان کرد: همگرایی و همکاری میان دانشگاه های بزرگ کشور لازم است و باید رقابت ها توام با رفاقت در دانشگاه های کشور شکل بگیرد که در نتیجه این موضوعات باعث ارتقا سطح علمی کشور خواهد شد.

رییس دانشگاه اصفهان گفت: اگر هر دانشگاهی وظیفه ای را برعهده بگیرد و همگرایی ها به وجود آید، به طور قطع نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

طالبی اضافه کرد: یکی از راه های رسیدن به جایگاه واقعی دانشگاه های کشور، بازنگری فعالیت ها بر اساس امتیازبندی بر اساس آیین نامه ها است، در صورتی که آیین نامه ها درست تدوین شوند، موثرتر واقع خواهند شد.

وی به موضوع قطب های علمی اشاره و اظهار کرد: عده ای در دنیا دور هم جمع می شوند و پیرامون مسایل خاصی به تبادل نظر می پردازند و مسایل کلان را مطرح می کنند، این وظیفه می تواند در کشور برعهده قطب های علمی باشد که متاسفانه کمتر در کشور مشاهده شده است.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه باید برای اخلاق علمی فکری اساسی شود، افزود: در صورتی که برای اخلاق علمی و حرفه ای فکری نشود، ضربات بزرگی را خواهیم خورد و این ضربات تا سال ها جبران نخواهند شد. کمااینکه در تحریم ها دیدیم که چگونه مقالات کشور برگشت خوردند.

طالبی گفت: مزیت اصلی دانشگاه اصفهان، علوم انسانی و پایه است و حدود 50 درصد رشته های این دانشگاه را علوم انسانی تشکیل می دهند. در این راستا به طور خاص فعالیت های پژوهشی در رشته های علوم انسانی انجام گرفته است.

رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: در دانشگاه اصفهان تلاش شده است تا حرکت به سمت مرجعیت علمی در دستور کار قرار بگیرد که این موضوع باعث شده تا برون دادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان مورد ترمیم قرار بگیرد.

کد خبرنگار: 13017
1445953973591_telisna3.jpg

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: