• شنبه ۲۳ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9610-2094-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

برگزاری سه دوره فیلم‌نامه‌خوانی در اصفهان

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف فیلم‌های ایرانی از نگاه کارشناسان، در فیلم‌نامه‌های ضعیف و نحوه نگرش به موضوعات از سوی نویسندگان فیلم‌نامه عنوان می‌شود. موضوعی که همواره توجه منتقدان بسیاری را به خود جلب کرده و این منتقدان در تلاش برای رفع مشکلات فیلم‌نامه‌های ایرانی بوده‌اند.

به گزارش ایسنا- منطقه اصفهان، شهر اصفهان نیز که همواره داعیه فرهنگ و هنر را در خود داشته، هنرمندان قابل توجهی را در دامان خود پرورش داده و در تلاش است که نقاط ضعف موجود در این زمینه را برطرف کند.

یک مدرس فیلم‌نامه‌نویسی در دومین جلسه از سلسله نشست‌های فیلم‌نامه خوانی با اشاره به سومین دوره فیلم‌نامه‌خوانی که در حال برگزاری است، گفت: تاکنون دو مرحله از این کارگاه در تابستان و پائیز سال جاری با حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سینما و ادبیات نمایشی برگزار شده است.

سعید محسنی با اشاره به دوره‌های تعاملی فیلم‌نامه‌خوانی و نقد و بررسی این آثار، اظهار کرد: در دوره سوم در هر جلسه سه فیلم‌نامه که دو مورد آن بازنویسی شده و یکی از آنان برای اولین بار خوانده می‌شود، ارائه شده و پس از نقد و بررسی فیلم‌نامه‌ها برای بازنویسی نهایی آماده می‌شوند.

وی با اشاره به سخنان بیل وایدر و سهم 80 درصدی که او برای سینمای مکتوب قائل است، تصریح کرد: با توجه به این سخن فرآیند رسیدن به یک فیلم خوب ساخته شدن تمام جزئیات فیلم به صورت دقیق بر روی کاغذ است، این کار از فیلم‌نامه آغاز و با دکوپاژ که نوعی کارگردانی روی کاغذ است ادامه می‌یابد.

این مدرس فیلم‌نامه‌نویسی دوره‌های فیلم‌نامه‌خوانی را کاهش ضریب اشتباه و هزینه‌های اضافی در ساخت فیلم اعلام کرد و ادامه داد: آنچه به عنوان خروجی این دوره‌ها بوده، در بانک فیلم‌نامه دفتر تخصصی نگهداری خواهد شد و تلاش این است که در نهایت بسته به برآورد هزینه برای تولید مورد حمایت قرار گیرد.

محسنی با اشاره به جلسه دوم این نشست، گفت: در این جلسه سه فیلم‌نامه توسط با عنوان گچ‌های رنگی، رهایی و رقص کلاغ‌ها خوانده شد که دو فیلم‌‌نامه رهایی و رقص کلاغ‌ها در دسته فیلم‌نامه‌های بازنویسی شده قرار داشتند، اما فیلم‌نامه گچ‌های رنگی برای نخستین بار ارائه شد.

وی گفت: نقد و بررسی فیلم‌نامه موجب می‌شود تا یک نوع هم‌صدایی در مواجهه با یک اثر انجام شده و افراد با ارائه نظرات مختلف و ارائه پیشنهادات فیلم‌نامه‌نویس را در راستای  نوشتن فیلم‌نامه با کیفیت یاری کنند.

 وی اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل فقدان فرهنگ گفتگو در بسترهای مختلف جامعه این جلسات باب تعامل و گفتگو را ایجاد کرده که ضمن تضارب آرا، امکان وسیع‌تری را برای فیلم‌نامه‌نویس فراهم می‌کند که در مواجهه فردی با آن روبرو نشده است.

این مربی فیلم‌نامه‌نویس شرط لازم برای نویسنده خوب شدن را بازنویسی دانست و گفت: در بسیاری از این جلسات با فیلم‌نامه‌نویسانی روبرو شدم که به گفته خودشان بارها فیلم‌نامه خود را بازنویسی کرده‌اند، این کار زمینه را برای حرفه‌ای شدن فرد در نویسندگی فراهم می‌کند.

سومین دوره از سلسله نشست‌های فیلم‌نامه خوانی توسط دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان هر هفته سه‌شنبه‌ها در محل کتابخانه مرکزی در حال برگزاری است.
1445953973591_telisna3.jpg

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: