• شنبه ۲۳ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-2393-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

/پایان نامه/

رابطه مستقیم پایه تحصیلی با نمره اعتیاد به اینترنت در نوجوانان

یافته های یک پژوهش نشان می دهد میانگین نمره اضطراب، افسردگی و استرس در دانش آموزان معتاد به اینترنت به شکل معنی داری از کاربران عادی بیشتر است، همچنین با افزایش سن و پایه تحصیلی نمره اعتیاد به اینترنت افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا_منطقه اصفهان، بتول غلامیان دانشجو کارشناسی ارشد رشته آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در پایان نامه خود به "بررسی شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با افسردگی، اضطراب و استرس در دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرکرد در سال 1395" پرداخت.

مطابق این تحقیق اینترنت و فناوری اطلاعات در زندگی امروزه ضروری و اجتناب ناپذیر است. اما بر خلاف کاربردهای مثبت آن، رفتارهای افراطی و عوارض زیان آور، به ویژه اعتیاد به اینترنت در نوجوانان توجه محققان را به خود جلب کرده است.

این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۹۵ بر روی ۴۱۷ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه دوره اول شهر شهرکرد که به روش طبقه ای و تصادفی سیستماتیک انتخاب شده بودند، انجام شد.

هم چنین در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه استاندارد یانگ برای بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و از پرسش نامهDASS-21برای بررسی اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان استفاده شد.

داده ها پس از جمع آوری، توسط نرم افزار SPSSنسخه ۲۰ با آزمون های آماری مرتبط در سطح معنی داری 05.0≥α  تجزیه وتحلیل شد. علاوه بر این از نظر شیوع اعتیاد به اینترنت، 5.69 درصد دانش آموزان کاربر معمولی و۶.27 درصد اعتیاد به اینترنت خفیف و۹.2درصد اعتیاد به اینترنت شدید داشتند.

 این مطالعه با هدف تعیین شیوع اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر شهرکرد انجام شد.

یافته ها این پژوهش نشان داد که میانگین نمره اضطراب، افسردگی و استرس در دانش آموزان معتاد به اینترنت به شکل معنی داری از کاربران عادی بیشتر بود(P<0/001) ،  همچنین با افزایش سن و پایه تحصیلی نمره اعتیاد به اینترنت افزایش می یابد.

این تحقیق نشان داد با توجه به شیوع اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان و ارتباط معنی دار آن با اضطراب، افسردگی و استرس، برنامه ریزی برای اقدامات مداخله ای و آموزش استفاده صحیح از اینترنت در راستای پیشگیری از آسیب ناشی از استفاده افراطی از اینترنت در نوجوانان که بسیار با این فناوری سروکار دارند ضروری به نظر می رسد.

به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی حسین شهنازی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.
1445953973591_telisna3.jpg

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: