• دوشنبه ۹ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
  • دسته بندی : سیاسی
  • کد خبر : 9611-2692-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

تاج‌الدین مطرح کرد؛

افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نقض غرض دولت در مبارزه با آلودگی هوا

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی منجر به افزایش قیمت این خودروها و کاهش تقاضای خرید آن‌ها نسبت به خودروهای غیر هیبریدی می‌شود و این نقض غرضی بزرگ برای دولت در زمینه مبارزه با آلودگی هوا محسوب می‌شود.

ناهید تاج‌الدین در گفت وگو با خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، با اشاره به افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی در ابلاغیه نهایی واردات خودرو، اظهار کرد: متأسفانه به رغم آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودروهای برقی - بنزینی (هیبریدی)، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل کشور را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند تا با کاهش قیمت این خودروها و به وسیله تغییر الگوی مصرف کمک کنند، اما شاهد آن هستیم که تعرفه واردات این وسایط نقلیه سبز به ۲۵ الی ۶۵ درصد بر اساس حجم موتور افزایش یافته است، در صورتی که پیش از این قرار بود خودروهای هیبریدی از امتیاز تعرفه 4 درصدی برخوردار باشند.

وی افزود :افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی منجر به افزایش قیمت این خودروها و کاهش تقاضای خرید آن‌ها نسبت به خودروهای غیر هیبریدی می‌شود و این نقض غرضی بزرگ برای دولت در زمینه مبارزه با آلودگی هوا محسوب می‌شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس  ادامه داد: بر اساس ماده 9 قانون هوای پاک  وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف شد زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت را ظرف مدت پنج سال از طریق منابع درآمدی ماده  6 همین قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی، موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

تاج‌الدین تصریح کرد: حتی در همین راستا و در دو سال اخیر چند صد دستگاه از این خودروها برای نوسازی خطوط تاکسیرانی به کشور وارد شده‌اند و عموم  خودروهایی که  در واقع گزینه‌های سبز برای خطوط تاکسی‌رانی پایتخت و سایر کلان‌شهرهای کشور محسوب می‌شوند هم‌اکنون با افزایش تعرفه مواجه شده‌اند.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این خودروها برای سرعت‌های کم و شرایط با شتاب کم از موتور برقی استفاده می‌کنند، هنگامی سرعت بالا می‌رود یا شتاب بیشتری مورد نیاز است، موتور بنزینی‌شان به کار می‌افتد و برای کلان شهرها ساخته‌شده‌اند، چون در حال حاضر متوسط سرعت خودروها مثلاً در اصفهان 31.5 کیلومتر بر ساعت است و متوسط  سرعت حرکت در تهران بیشتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت نیست و در ساعت‌های اوج  حتی  به کمتر از هفت کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد.

تاج‌الدین اظهار کرد: هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت تهران معادل بودجه شهرداری هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌دهد، حتی اگر صرفاً به دید اقتصادی و نه انسانی به قضیه نگاه کنیم، این هزینه بسیار بیشتر از درآمدی است  که دولت از محل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی کسب خواهد کرد.

وی ادامه داد: 75 درصد آلودگی هوا در اصفهان و 85 درصد آلودگی هوا در تهران مربوط به منابع متحرک یا همان خودروهاست و اگر می‌خواهیم این آلودگی کاهش یابد باید به الزامات این کاهش آلودگی نیز پایبند باشیم.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: یکی از الزامات جدی کاهش آلودگی هوا همین اصلاح الگوی مصرف خودروها و افزایش مصرف خودروهای هیبریدی است و دولت باید طبق ماده 9 قانون هوای پاک شرایط را برای این اصلاح الگوی مصرف آماده کند.

1445953973591_telisna3.jpg

کد خبرنگار: 13023


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: