• چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9611-3790-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

مرگ 1500 اصفهانی به خاطر آلودگی هوا در سال

یک عضو هيئت علمي مرکز تحقیقات محيط زيست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مردم متوجه باشند سالانه 33 هزار نفر در کشور به دليل آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و در اصفهان ساليانه حدود 1500 نفر بر اثر آلودگي هوا دچار مرگ زودرس می شوند.

یعقوب حاجي زاده در گفت و گو با خبرنگار ايسنا منطقه اصفهان، اظهار كرد: در طرح جامع کنترل آلودگي هواي اصفهان كه در سال 1392 اجرائی شد فعاليت‌هايي انجام گرفت، اما به اقرار مجریان، طرح كارآمد نبوده و تنها حدود 50 درصد اين طرح عملياتي شده است. براي مثال فعاليت‌هايي در حوزه صنعت و كنترل صنايع انجام شده است. یکی از اين فعاليت‌ها تغيير سوخت نيروگاه شهيد منتظري از مازوت به گاز بوده که در کاهش انتشار بعضی آلاینده ها موثر بوده است.

 طرح جامع آلودگی هوا بازنگری می‌شود

وي با بيان اينكه واقعيت اين است كه در ارتباط با آلودگي هوا مشكلات اساسي داريم، افزود: قرار است با توصيه‌هاي مديركل جديد محيط زيست استان اصفهان طرح جامع کاهش آلودگي هوا  بازنگري و به سازمان‌های ذیربط ابلاغ شود. اما لازم است در انتخاب افراد بازنگری کننده هم تجدید نظر و از نيروهاي متخصص کنترل آلودگی هوا استفاده شود. هرچند كه اين طرح يك طرح كشوري است و کلیات آن در تیر ماه امسال به تصويب مجلس رسيده است، اما براي عملياتي كردن آن در استان بايد يك گروه كاري متخصص به روز و مرتبط ورود كنند. 

اين عضو هيئت علمي مرکز تحقیقات محيط زيست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: دليل موفق نبودن طرح جامع آلودگي هوا عوامل و چالش های متعددي است، مهم ترین این چالش ها ضعف ساختار حکمرانی محیط زیست و ناهماهنگی بخشی و فرابخشی آن است. در واقع محیط زیست توان تقبل تمام مسوولیت های این طرح  و هماهنگی سازمان ها را ندارد و سازمان ها به تعهدات خودشان عمل نمی‌کنند. در این طرح باید نقش تمام وزارتخانه ها، سازمان ها، مردم و سمن ها مشخص شود و الزامات قانونی اجرا و نظارت بر اجرا را داشته باشد. ساختار حكمراني اين طرح خيلي ضعيف بوده و لازمه آن تقويت و حمایت طرح در سطوح ملي و رده های بالايي مديريت كشوري است.

حاجي زاده تصريح كرد: زماني كه آلودگی هوا به عنوان یک بحران مطرح می شود و حتی در بعضی از روزها از حد بحران هم می گذرد، باید در تدوین قوانین بازدارندگی و کنترل انتشار و ساختار اجرائی آنها بازنگری شود. از طرف ديگر ناکافی بودن و ضعف آموزش های زیست محیطی و ناهماهنگی بخشی و فرابخشی در اجرای آموزش های همگانی کاملا مشهود است. باید با همکاری دانشگاه ها و موسسات آموزشی، رسانه ها و سازمان محیط زیست، بسته های آموزشی برای صدا و سیما و رسانه های پر مخاطب تهیه و مداوم پخش شود.

مردم خود را مسئول کنترل آلودگی هوا نمی دانند

وي اظهار كرد: امروز نگرش جامعه و عموم مردم بر این است ما مسئول کنترل آلودگي هوا نیستیم. چرا اين تفکر هست چون ما راه های ایجاد آلودگی و میزان واقعی آلاینده ها و اثرات آن بر سلامت را برای مردم بیان نمی کنیم و نقش آنها را در کاهش آلودگی توضیح نمی دهیم. وقتي مردم با واقعيت آشنا نيستند براي رفع آن مشكل كمكي نمي كنند. اين در حالي است كه مردم حق دارند بدانند هوايي كه تنفس مي كنند چه میزان آلودگی و چه عواقبی بر سلامت آنها و نسل آینده دارد. زماني كه مردم متوجه باشند سالانه 33 هزار نفر در کشور به دليل آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و در اصفهان ساليانه حدود 1500 نفر بر اثر آلودگي هوا دچار مرگ زودرس می شوند آن موقع براي رفع آلودگي همگان كمك می كنند.

عضو هيئت علمي پژوهشكده پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاكيد كرد: بايد همه رده هاي جامعه حقيقت را بدانند، مردم بايد متوجه باشند آلودگی هوا باعث افزایش سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، چشمی، تنفسی، پوستی، مغزی، روانی و معلولیت ذهنی یا جسمی می شود. سازمان های رسمي مسئول در كشور بايد به همه به طور دقيق و درست كيفيت هواي تنفسي را اعلام كنند. آلودگی هوا حد و مرز و رده های اجتماعی نمی شناسد، هوا تنها نعمت خدادادی است که فقیر و غنی رئیس و مرئوس همه به طور یکسان از آن بهره مند هستند. باید مردم در کنار مسئولان واقعیت ها را بدانند تا یک بسیج همگانی برای رفع این معضل ایجاد شود.

25 درصد واحدهای صنعتی استان پروانه ندارند

حاجي زاده با اشاره به اينكه امروز با موضوع عدم كنترل آلودگي هوا مواجه هستيم و اين يك چالش بزرگ محسوب مي شود، گفت: صنایع باید در خروجی هاي خود سیستم تصفیه هوا داشته باشند که ندارند. وضعيت آلودگي هواي اصفهان خاص است. از نظر سطح آلودگي با تهران در رقابت هستيم و حتي برخي از روزها ميزان آلايندگي اصفهان بيش از تهران است. وقتي 10 هزار واحد صنعتي در اصفهان وجود دارد و زماني كه 140 هزار واحد صنعتي داريم كه 25 درصد آنها پروانه ندارند. زماني كه بیش از يك ميليون موتورسيكلت در اصفهان در حركت است كنترل آلودگي هوا سخت تر مي شود، چراكه موتورسيكلت چهار برابر يك خودرو آلاينده منتشر مي كند. 

وي ادامه داد: شرايط توپوگرافي شهر اصفهان به گونه اي است كه 270 درجه اين شهر را كوه ها محاصره كرده اند و به همين دليل ميزان جابه جايي هوا بسيار اندك است. طبیعت هم برای رفع آلودگی هوا به ما کمک نمی کند. در تمام روزهای سال میزان زیاد انتشار آلودگی را داریم، اما در روزهایی که سرعت باد زیاد است و وارونگی دمائی هم نیست آلاینده ها به خوبی پخش و رقیق سازی می شوند و این دليل بر کنترل انتشار آنها در روزهای سالم نیست. 

در فعالیت های خود شایستگی را فراموش کرده ایم

این متخصص کنترل آلودگی هوا با اشاره به اينكه اخیرا شهرداري هزينه گزاف طرحي را متقبل شده است كه سهم منابع انتشارآلودگي هوا را در اصفهان مشخص می کند. امیدوارم نتایج این طرح در برنامه ریزی ها و الویت دهی آنها کمک کند اما واقعیت این است که مشابه این طرح ها در شهرهای مشابه کشور مثل تهران سال هاست که انجام شده و هر سال هم به روز می شود، می توانستیم از نتایج آنها استفاده کنیم. نتایج این طرح ها معجزه نخواهد کرد فقط در الویت دهی برنامه ها به ما کمک می کند، در حالی که مشکل اصلی روند اجرای این برنامه های کنترلی است. یکی از دلایل عمده عدم موفقیت طرح ها این است که متاسفانه در کارها شايستگي را فراموش كرده ايم و بیشتر رابطه اي عمل كنيم . برای کنترل آلودگی هوا باید طرح های جامع با مشاوره متخصصان کنترل آلودگی هوا وضع شود و مصوبات به صورت جامع در سطح کشور اجرا و اعتبارات لازم تخصیص داده شود. 

حاجي زاده يادآور شد: از نظر منابع ایجاد آلودگی 85 درصد آلودگي شهر تهران متعلق به منابع متحرك است. مثل اتوبوس ها، كاميون ها، خودرها شخصي و موتورسیکلت ها، در اصفهان هم چيزي شبيه همين آمار را خواهيم داشت یا احیاناً تا 5 درصد کمتر از این مقدار، چراكه انتشار آلودگي از وسایل نقلیه بسيار زياد است و حتي آلودگي از طریق صنايع اصفهان را تحت سيطره خود قرار داده است. 

وي تصريح كرد: ارایه آمار واقعی بیماری ها و شناخت آن ها در استان و ارائه آمار دقيق از كيفيت هوا و بيماري هاي ناشي از آن، ايجاد مديريت يك پارچه و قانونمند، همسويي تمام سازمان ها با محيط زيست براي اجراي شدن قوي قوانين، تخصیص اعتبار ویژه  برای توسعه حمل و نقل عمومی ( توسعه حمل و نقل اصفهان حتی يك دهم تهران هم نيست)، بهبود كيفيت سوخت ( بايد پوشش صد درصد سوخت يورو 4 ، حتي شیفت به يورو 5 ) از جمله طرح هايي است كه بايد در اولويت اجرائی براي كاهش آلودگي هوا باشد. 

عضو هيئت علمي پژوهشكده پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: تجدید نظر قوانین کشوری در صدور گواهینامه رانندگی، تجهیز جایگاه های سوخت بنزین و نفت و گاز به سیستم برگشت بخارات. بخش اعظمی از آلودگی های آلاینده های آلی فرار هستند که در هوا پایش نمی شوند. اين آلاينده ها سرطان زا هستند و سر دسته آن ها بنزن است. در برنامه هاي قبلی اين موضوع تدوين شده، اما اجرايي نشده است، نصب مبدل های کاتالیزوری و فیلترهای دوده به خودرو ها باید جدی گرفته شوند. باید سیستم موتور اتومبیل ها ارتقا  پیدا کند و از این مبدل ها در خودروها استفاده شود. موتورهای برقی باید جایگزین موتور سیکلت های کاربراتوری شود و خرید و فروش و توزیع این موتور سیکلت ها باید کنترل شود.

کنترل آلودگی هوا نشدنی نیست

حاجي زاده تاكيد كرد: کنترل آلودگی هوا نشدنی نیست. لندن و مکزیکوسیتی از آلوده ترین شهرهای دنیا بودند ولی با مدیریت صحیح امروز هوای پاکی دارند.این کار سختی نیست با علم، تکنیک و پشتکار مالی و اجرایی شدنی است. امروز فقط نبايد به کنترل صنایع که نقش ۱۵ درصدی در آلودگی هوا دارند متمرکز شد، البته باز به نصب سیستم های تصفیه هوا در صنایع تاکید دارم، باید به کنترل انتشار از خودروها بیشتر توجه شود که مشکل اصلی است. 

وي خاطرنشان كرد: فرهنگ زیست محیطی در جامعه كمتر وجود دارد، بايد سبک زندگی را محیط زیستی کنیم و در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم. فرهنگ ترافیک را باید به مردم به صورت همگانی آموزش دهیم و این بخش باید در آزمون های گواهینامه رانندگی لحاظ شود. معاینه فنی خودروها باید یکپارچه شود و مراکز معاینه از نظر تجهیزات الزامات را برآورد کنند و سفت و سخت پایش و بر خط کنترل شوند.

کد خبرنگار:13023

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: