• یکشنبه ۶ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9612-1594-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

در آئین رونمایی کتاب «پنجره از شب بیرون زده است» مطرح شد:

روایت داستان شعر و ناشعر

آئین رونمایی از کتاب «پنجره از شب بیرون زده است» با حضور اندیشمندان و ادیبان به کلاسی برای عاشقان زبان و ادبیات تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، اظهار کرد: جریان شعر در اصفهان از گذشتگان دور به حرکت روان خود ادامه داده است و این مهم به مدد ذوق و رایحه انسان‌هایی میسر شده که تلاش آن‌ها به‌ واسطه طبع لطیف‌شان جاودانه شده است، ریحانه واعظ شهرستانی یکی از جوانان اصفهانی است که بخت خود را در عامل شعر آزموده و موفق شده از این بادیه با سربلندی بیرون آید.

واعظ شهرستانی که با کتاب شعر کلاسیکش شناخته می‌شود و «شاخه عریان» نشان موفقیت او در این مجال است با کتابی دیگر، دفتر شعری متفاوت در سبکی دیگر، هنر خود را به نمایش گذاشت. «پنجره از شب بیرون زده است» نمونه‌ای از شعر جدید است که به بیان احساسات ناب می‌پردازد، احساساتی که این بار در گروه قافیه‌ها نیست.

حسام‌الدین نبوی‌نژاد؛ روزنامه‌نگار و سردبیر فصلنامه زاینده‌رود که وعده‌گاه عرضه اشعار ریحانه واعظ شهرستانی برای دوستداران شعر اوست، در این مراسم از خصوصیات شعر این هنرمند گفت. او به شعر شاملو اشاره کرد و بخشی از شعر «شاخه‌ای که به نور می‌خواهد برسد» را خواند و اظهار کرد: شاملو یک شاعر معترض است و این اعتراض خصوصیت همه شاعران است. این اعتراض ابعاد گوناگونی دارد، شاعران بلندآوازه همه معترض بوده‌اند.

وی به اعتراض در اشعار واعظ شهرستانی اشاره کرد و گفت: شعر او اعتراضی است به زن بودن و زنیت و نه به‌عنوان جنسیت بلکه به‌عنوان آنچه از او سلب شده است. منظور من اعتراضی فمنسیتی نیست، او از تجربه زن ایرانی بودن خود صحبت و در بیان شاعرانه آن را بیان می‌کند. در شعر، درد زن بودن و زن ایرانی بودن را فریاد می‌زند.

این شاعر و نویسنده، شعر «به دکتر گفتم» ریحانه واعظ شهرستانی را اعتراضی در امتداد تاریخ دانست و افزود: ریحانه راوی حسرت پیوسته زنان و معشوقان تمام تاریخ است، آنچه بر بیشترین دختران این سرزمین رفته و می‌رود! دوشیزگانی که به‌اجبار پای سفره عقد می‌نشینند! اگرچه این نگاه در بطن اعتراض بیان می‌شود، اما به طنز نا امیدی پیوند می‌خورد و این است که شعر ریحانه را تلخ و گزنده می‌سازد و خواننده را مجبور می‌کند تا انتها با شعر او برود.

وی با بیان اینکه ریحانه در شعرهایش با دستمایه قرار دادن زندگی روزمره آن را با بیانی صادق و دقیق و شاعرانه بیان می‌کند، ادامه داد: گاهی طنز سیاه را به خاطر می‌آورد، تعابیر شاعرانه ریحانه را می‌توان مختص خود وی دانست. او از کلیشه پرهیز دارد.

محمدرحیم اخوت؛ دیگر نویسنده و اندیشمند اصفهان پیرامون شعر ریحانه واعظ شهرستانی گفت: نوجوان که بودم فکر می‌کردم شعر را می‌شناسم، شعر برای من در آن زمان متنی موزون و مقفا بود و معنا در درجه سوم قرار داشت، بعد که کمی سنم بالاتر رفت با نوع دیگری از شعر آشنا شدم که معروف به شعر نیمایی بود، شعری موزون و گاهی مقفا با آنکه فارسی‌، زبان مادری او نبود این نوع شعر را وارد زبان فارسی کرد.

وی از درک متفاوت نیما یوشیج یاد کرد و افزود: بعد نیما این نوع شعر که به آن شعر نو می‌گفتند رواج پیدا کرد. زنانگی در شعر فروغ مشهود است.

وی از دو تن از بزرگان یاد کرد که در چند ماه اخیر اصفهان به سوگ آن‌ها نشست، یاد جمشید مظاهری و ناهید دائی جواد لحظاتی جمعیت را به فکر فرو برد، وی از قدرناشناسی انسان‌ها گله کرد و ادامه داد: این عاقبت همه ماست که از این دنیا برویم، آخر جمله نقطه می‌گذارند مقاله که هیچ! افسوس می‌خوریم که ما همسالان آن‌ها بودیم و فراموش کردیم.

وی از بزرگان شعر کلاسیک ایران یاد کرد و گفت: بعد حافظ افراد زیادی در پی باز کردن راه بودند زیرا حافظ شعر را تمام کرد. ابتدا از نظر من شعر حافظ برای فال نبود، بعدها فهمیدم فال گرفتن از حافظ کار بی‌معنایی نیست زیرا شعر هر بار معنایی جدید از خود به انسان معرفی می‌کند. بیش از سه بار شعر ریحانه را خواندم، این نشان دهنده این است که مجموعه شعر او برایم جذابیت داشت.

اخوت شعر را از نا شعر جدا دانست و اظهار کرد: در شهری مانند اصفهان هنرمندان کمی می‌آیند و می‌مانند، دیگران می‌آیند و می‌روند؛ در زمان حافظ نیز شاعران زیاد بودند، اما حافظ ماندگار شد.

وی به زمینه اعتراض شعر ریحانه واعظ شهرستانی اشاره و تصریح کرد: جامعه زن‌سالار تنها در ایران نیست، مرد و زن هر دو حرمتی دارند و هر دو باید حرمت جنس مخالف را نگه دارند.

این ادیب اصفهانی گفت: شعرهای ریحانه را خواندم، فقط نردبانی یا عمودی نوشتن، شعر او را شعر نمی‌کند، اگر بشود متن شعر یا داستانی را بیش از یک‌بار خواند و لذت برد نشان از هنر دارد و شعر واعظ شهرستانی این‌گونه بود.

رونمایی از دفتر شعر ریحانه واعظ شهرستانی کلاسی بود برای دوست‌داران شعر و ادب فارسی و کسانی که در این زمینه به تحقیق می‌پردازند.

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: