• دوشنبه ۲۱ اسفند ماه، ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9612-6694-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

شخصیت های نمادین افرا در اصفهان

کارگردان نمایشنامه خوانی "افرا" گفت: نوشته های بهرام بیضایی به دلیل تفکری که در آن وجود دارد جذاب است و به دلیل سخت بودن اجرای این نمایش نامه ها کمتر کسی به سمت اجرای آنها قدم بر می دارد.

علی صلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا_ منطقه اصفهان، با اشاره به چرایی دو اسمی بودن این نمایشنامه، اظهار کرد: اسم افرا به دلیل اینکه شخصیت اصلی نمایشنامه است،انتخاب شد. "روزها می گذرد" نیز مربوط به موضوع قصه است که روز ها از پی هم می گذرند و چون افرا نگاهش به آینده است و طبیعتا به آینده برای فرزندانش فکر می کند و نگران است و  با این نگاه این اسم انتخاب شده است.

وی افزود: سبک نماشنامه خوانی نمایش "افرا" بهرام بیضایی تمثیلی نماد گرایانه است. روایت از خود شخصیت ها است به صورتی  که هم زمان خود شخصیت تعریف و بازی می کند. تمثیلی بودن نمایشنامه افرا بسیارحائز اهمیت بود.

کارگردان نمایشنامه خوانی "افرا" با بیان اینکه این اثر از بهرام بیضایی کمتر اجرا شده است، گفت: نوشته های بهرام بیضایی به دلیل تفکری که در آن وجود دارد جذاب است وبه دلیل سخت بودن اجرای نمایش نامه ها به قلم بهرام بیضایی کمتر کسی به سمت اجرای آنها قدم بر می دارد، اما من این سختی ها را دوست دارم چراکه این سختی ها هستند که کار را جذاب می کنند و نمایشنامه "افرا" چون تمثیلی از طبقات مختلف جامعه را نشان می دهد و هرکدام از شخصیت ها نمادی در جامعه است اهمیت ویژه ای دارد.

صلاحی با اشاره به کارکترهای این نمایشنامه افزود: نماد و تمثیل تفکر سنتی جامعه را رقم می زند و هر کدام از شخصیت های این نمایشنامه یک نماد هستند به طور مثال "آقای اقدامی" نماد مالک به نفع خود نگاه می کنند حمید شایان نمایندگی دوچرخه است که نو کیسه ای است به ثروت رسیده که اندازه اش این نیست و بیشتر از ظرفیتش نشان می دهد. همه عشق و علاقه اش به افرا دروغین است و اصلا حافظه تاریخی ندارد و در آخر کارکتر اصلی نمایشنامه افرا سرفراز معلم است که نماد متانت و زیبایی سمبل روشنگری است. اگر من در شرایط بدی هستم و اگر جامعه اتفاقات خوبی نمی افتد امیدوار به آینده است و آینده روشن است و باید با صداقت و راستی پایه گذاری شود برای همین روی حرف هاش می ماند و استوار پیش می رود و به دنبال منفعت طلبی خود نیست.

وی ادامه داد: به همراه آقای آبسالان از سال 80 در ایران سعی کردیم نمایشنامه خوانی را رواج دهیم. بعضی از نمایشنامه خوانی ها صرفا باید از روی آن خواند، اما در همین نمایشنامه خوانی هم می توان به اجرا رسید. در نمایشنامه خوانی تمرکز روی خوانش است موسیقی کلام بیان کاراکتر، همان گونه است که روی صحنه می بینیم بازیگران روی صحنه خوانششان را انجام می دهند و میزان سن، بازیگران در ذهن مخاطب شکل می گیرد نمایشنامه خوانی مثل رمان خواندن است و جذابیتی که در آن وجود دارد این است که  خود مخاطب تصویر سازی می کند و بیشتر داخل ذهن مخاطب می ماند و اگر 200 مخاطب باشد 200 تصویر به وجودمی آید. 

به گزارش ایسنا،علاقه مندان می توانند در این نمایشنامه خوانی روز چهارشنبه 23 اسفندماه ساعت 17:30 تا 18:30در سالن هنرستان هنرهای زیبا حضوریابند.

   



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: