• چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 971-894-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

حرکت از سمت تئاتر فردی به کمپانی تئاتر

مدیر تالار هنر گفت: باید سعی کنیم از فعالیت فردی به سمت فعالیت گروهی سپس به کمپانی تئاتر برویم و در برنامه‌ریزی تولیدات، هنرمندان را به سمتی هدایت کنیم که قادر به ارائه برنامه یک ساله باشند.

محمدرضا رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، پیرامون برنامه‌های یک سال جاری که در تالار هنر به اجرا درآمد، اظهار کرد: مجموع فعالیت‌ها در سال گذشته پرسش‌های بسیاری را برای ما به‌ وجود آورد از جمله اینکه ظرفیت گسترش تئاتر در شهر اصفهان چقدر است، یا هنرمندان چگونه باید مسیر حرکتی خود را ترسیم کنند. نگاه به مجموع فعالیت‌ها و میزان بازخورد مخاطبان سلایق و پیشرفت هنر در نزد مردم را نشان می‌دهد و می‌توان با نگاه به آن‌ها آینده‌ای بهتر را رقم زد.

وی با بیان اینکه در سال 96 در مجموع 44 نمایش صحنه‌ای با حمایت دفتر تخصصی تئاتر به اجرا درآمد، گفت: از این تعداد 15 نمایش خیابانی، 6 تئاتر کودک، 6 کار دانشجویی، 14 کارگاه و یک نمایش با عنوان کانون تئاتر کودک بوده است.

مدیر تالار هنر با بیان اینکه از سال 82 این مجموعه راه اندازی شده است، تصریح کرد: ابتدای افتتاح آمارها چشمگیر نبود و به مرور زمان اجراها و فعالیت تالار هنر پیشرفت کرد و افزایش یافت. در سال 96 در مجموع 71 نمایش به اجرا درآمد، اما هم چنان تقاضا وجود داشت و تعداد قابل توجهی از این نمایش‌ها تنها در نیمه دوم سال به اجرا درآمد. با وجود تقاضای بسیار به‌ دلیل مشکلات مالی و کمبود فضا نتوانستیم تئاترهای بیشتری به اجرا بگذاریم و از تعداد نمایش‌های اجرایی هم 9 تئاتر کاملا حمایتی و 21 نمایش صحنه‌ای اجرا شد که بیش از پنج میلیون نفر از آن حمایت شد.

هنرمندان موضوعات خود را از جامعه سفارش می‌گیرند

رهبری، مولفه اساسی دفتر تئاتر را توسعه نمایش دانست و گفت: جامعه شهری به تئاتر مفرح، روشن فکرانه، کاربردی، آموزشی، سیاسی و دیگر ژانرها نیازمند است که باید به تمام آن‌ها توجه شود.

وی ادامه داد: در زمینه تئاتر مفرح با راه‌اندازی هنرستان هنرهای زیبا بخشی از این نوع نمایش در آنجا به اجرا درمی‌آمد که توانست پس از مدتی مخاطب خاص خود را پیدا کرده و هویت یابد.

مدیر تالار هنر اصفهان با طرح این پرسش که کارگردانان تئاتر چه میزان در توسعه نمایش اثرگذارند، ادامه داد: خوشبختانه هیچ تئاتر سفارشی انجام نشد و هنرمندان خودشان از جامعه سفارش می‌گرفتند و صرفا بستری برای آن‌ها فراهم می‌کردیم. می‌توانیم به سمتی حرکت کنیم که تئاتر تک نگاره به نهادی موثر در جامعه شهری تبدیل شود و به نیازهای مردم پاسخ دهد.

رهبری تصریح کرد: باید سعی کنیم از فعالیت فردی به سمت فعالیت گروهی سپس به سمت کمپانی تئاتر برویم و در برنامه‌ریزی تولیدات، هنرمندان را به سمتی هدایت کنیم که قادر به ارائه برنامه یک ساله باشند. تشکیل گروه، کمپانی و جریانی که خالی از حمایت نهادهای حکومتی باشد نیاز است، اما به یک باره ممکن نیست.

وی با بیان اینکه برخی نمایش‌ها توانستند در سال 96 رکورد فروش را بشکنند، گفت: نمایشی با 35 میلیون فروش داشتیم که در کنارش نمایش دیگری زیر یک میلیون فروش داشت و اتفاقاً نمایش عامه پسند هم نبود و روشن فکرانه ساخته شده بود. تئاتر اصفهان باید ژانرهای مختلف را تجربه کند و هنرمندان از طریق تجربه کاری امرار معاش کنند.

مدیر تالار هنر اصفهان پیرامون بودجه تالار هنر گفت: در سال 94 بودجه تالار هنر 340 میلیون بود و آماری از درآمد فروش بلیت هم نداشتیم، سال 95 این بودجه به 500 میلیون تومان و در سال 96 به 600 میلیون افزایش یافت و 300 میلیون هم از طریق فروش بلیت درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: اگر این پرداخت‌ها میلیاردی هم باشد کافی نیست و سبب خودباوری و توسعه تئاتر نمی‌شود. اگر بتوان درآمد فروش بلیت را افزایش داد می‌توان به بهبود اقتصاد تئاتر کمک کرد. جریان اقتصاد تئاتر در این شهر می‌تواند جدی شود، در سال 97 می‌توانیم در این راستا جهشی بزرگ داشته باشیم و به سمت اجراهای مستقل حرکت کنیم.

1445953973591_telisna3.jpg


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: