• چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 971-1094-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

ادبیات کودک دارای محدودیت، اما رو به پیشرفت

عضو انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان گفت: امروز نیازمند تحولی جدی در نظام آموزشی به خصوص در بخش ادبیات کودک و کتاب خوانی هستیم.

نهضت قریشی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در سالروز جهانی کتاب کودک اظهار کرد: فقر فوق العاده در حوزه منابع مطالعاتی برای کودکان و نوجوانان ایران به همت فرهیختگانی چون جبار باغچه بان، محمدباقر هوشیار و توران میرهادی با برگزاری نمایشگاه های کتاب کودک در بهمن ماه سال های  ۱۳۳۵، ۳۷ و ۳۹ در دانشکده هنرهای زیبا و هم چنین در سال ۱۳۳۶ با انتشار شماره مخصوص ادبیات کودکان نشریه سپیده فردا به سردبیری آذر رهنما اندکی بهبود یافت.

وی افزود: در دهه ۴۰ اما وضعیت کودکان دچار دگرگونی چرخشی یا تاریخ ساز شد و به تبع آن در ادبیات کودک توجه به نوشتن برای کودکان و نوجوانان تحولی ایجاد کرد. فرهیختگانی چون توران میرهادی نیاز به نهادی که بتواند کار ادبیات کودکان و نوجوانان را پیش برد احساس کردند و در سال ۱۳۴۱ شورای کتاب کودک تاسیس شد.

عضو انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان ادامه داد: هدف این شورا کار کردن بر روی ادبیات ملی کودک و نوجوان ایران بود تا نویسندگان ایرانی برای کودکان ایرانی و هم چنین تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز تحول دیگری در این دهه بود.

قریشی در پاسخ به این سوال که این روزها وضعیت ادبیات کودک چگونه است، گفت:  امروز وضعیت کتاب کودک و ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران وضعیت مطلوبی دارد. اگرچه در زمینه کتاب از نویسندگان ایرانی کمبودها و محدودیت های وجود دارد، اما پیشرفت این موضوع را در کشور شاهد هستیم. در زمینه‌ ترجمه، کتاب‌های مناسب زیاد است و خوشبختانه با ترجمه های خوب این کتاب ها روانه بازار شده اند.

وی تاکید کرد: توجه به نوشتن برای کودکان و نوجوانان را باید جدی گرفت و امروز همه می دانند این کار تخصص و توان بالایی را می طلبد. هرچند در کشور ما در نظام آموزش و پرورش بی توجهی هایی به ادبیات کودکان و نوجوانان به خصوص در موضوع کتابخوانی می شود.

این عضو انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد مانند شورای کتاب کودک و بنیاد پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در این زمینه بسیار فعال بوده و هستند و ایران از معدود کشورهایی است که تاریخ ادبیات کودکان از دوران باستان تا دوران جدید به صورت سیستماتیک و پژوهش بنیادی در 10 جلد نوشته شده است و فرهنگ نامه مخصوص کودکان و نوجوانان ایرانی تا جلد ۱۶ منتشر شده است.

قریشی ادامه داد: در سال ۲۰۱۶ میلادی طرح "با من بخوان" بنیاد پژوهشی تاریخ ادبیات برنده جایزه "آساهی" معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان شد و کارشناسان ادبیات کودکان ایران در سازمان بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) و سایر محافل بین المللی ادبیات کودک نقش فعال موثری را ایفا کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: نیاز جدی در تحول نظام آموزشی به خصوص در بخش نقش ادبیات کودک و کتابخوانی احساس می‌شود، اما سازمان‌های مردم‌ نهاد در این زمینه بسیار خوب پیشرفته اند و امیدواریم نظام آموزشی نیز این تحول را درک کند.

کد خبرنگار:13023



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: