• دوشنبه ۷ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 973-2394-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

/کافه نقد/

در فیلم سه بیلبورد حضور قوی کارگردان و نویسنده حس می شود

یک مدرس سینما و ادبیات نمایشی گفت: فیلم سه بیلبورد بر مبنای درام شکل می گیرد که شخصی در بالا قرار دارد و تجویز می کند و حضور مقتدر کارگردان و فیلم نامه نویس حس می شود. 

به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، سیاوش گلشیری در برنامه کافه نقد در سینما سوره با بیان اینکه "سه بیلبورد" یک اثر هالیودی است، اظهار کرد: زمانی که از سینمای هالیوود صحبت می‌شود به این منظور نیست که سینما هالیوود سینمای بدی است. 

وی افزود: مارتین مک دونا کارگردان ایرلندی این فیلم را ساخته است و مهم ترین کاری که در سینما انجام داده اخلاق پریشی است. "مک دونا" به خاطر جوایزی که در نمایش نامه نویسی دریافت کرده معروف شده و اعتبارش را از جوایزی که از منتقدین گرفته است به دست می‌آورد.

این مدرس سینما و ادبیات نمایشی تصریح کرد: فیلم درام است و براساس سینمای هالیوود ساخته شده، گفت: این فیلم داستان زنی است که خود را در مرگ دخترش مقصر می داند و این مهمترین اتفاق این فیلم بوده و تنها صحنه ای که به دخترش ارجاع شد زمانی بود که دخترش قصد ترک خانه را داشت و مادرش مانع این اتفاق می شود و دختر ارزو می کند به او تجاوز شود و بمیرد که این اتفاق هم رخ می‌دهد. 

گلشیری با اشاره به اینکه داستان فیلم به صورت اتفاقی پیش می رود و 7 مورد اتفاقی در آن روی می دهد و این به نظر من یک ایراد محسوب می شود، گفت: این فیلم شخصیت محور نیست و بر اساس موقعیت روایت پردازی می کند این نکته را در فیلم این گونه می توانیم مشخص کنیم که مادر هیچ گاه وارد اتاق دخترش نمی شود. 

 گلشیری افزود: فیلم رویداد است و بر مبنای درام شکل می گیرد که شخصی در بالا قرار دارد و تجویز می کند و حضور مقتدر کارگردان و فیلم نامه نویس حس می شود. 

وی تصریح کرد: اگر دقت کنید در سه بیلبورد که خارج از شهر بود و سی سال پیش از کار افتاده است ولی روی تابلوها عنوان زندگی نقش بسته است و می دانیم که تبلیغات زندگی انسان هارا تغییر داده است .

این مدرس سینما و ادبیات نمایشی گفت: زمانی که سه پوستر روی بیلبوردها  قرار می گیرد همه  فیلم را از منظر زندگی و آرمان ها را به سمت فروپاشی نظام خانواده، بیماری جدایی، خیانت، قتل و بی توجهی سوق می دهد. 

گلشیری  معتقد است که فیلم با بی نظمی و یک بحران  آغاز می شود و در این فیلم بحران به این معناست که موقعیتی پیشتر اتفاق افتاده است و رفتار ادم ها هم بر اساس همان  بی نظمی شکل می گیرد و این نقش زن فیلم (مادر) است که با سه بیلبورد در شهر بی نظمی ایجاد می کند. 

این فیلم نامه نویس تصریح کرد: هنکام نصب بیلبورد هم پدر خانواده و هم پسر خانواده اعتراض می کند همانند فیلم های کلاسیک دیگر همه آدم ها به او پشت می کنند و شخصیت جکسون(پلیس) هم در مقابل مادر قرار می گیرد. 

گلشیری با اشاره به اینکه الگوی نوشتاری این داستان بر اساس ترفندهای هالیوودی است که ایرادی ندارد، ولی کاملا مشهود است، گفت: در این فیلم روایت نقاط مفاصل اتصال داستان های خرد به داستان های مبهم است، همچنین در این فیلم شما با شخصیت هایی رو برو می شوید که بر مبنای یک قالب مشخص قرار دارند.

وی با بیان اینکه این فیلم با بی نظمی آغاز می شود و با بی نظمی تمام می شود، اما شاهد ساختار فیلم هستیم، اضافه کرد: مادر هنگامی که متوجه می شود که جکسون (پلیس) پرونده دخترش را از آتش سوزی نجات داد واکنشی نشان نداد و جکسون است که کوتاه می آید و با مادر همراه می شود که نشان دهنده همان بی نظمی است و در نهایت مشخص نیست که به قانون می رسیم یا نه؟

این مدرس سینما و ادبیات نمایشی با اشاره به اینکه اثر فاقد نقش مایه است، خاطرنشان کرد: نقش مایه عبارت است از تکرار عنصری که در اثر تکرار می شود و به درون مایه امتداد پیدا می کند، همچنین تصادف در این فیلم گل درشت است که دو اتفاق را باهم هم عرض می کند که موقعیت جدیدی روی می دهد .



انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: