• چهارشنبه ۱۳ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 974-3093-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی:

تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها به فراملی توسعه یابد

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی گفت: اعتقاد بر این است که دانشگاه‌ها توانمند هستند و به بلوغ کاری رسیدند. انتظار از دانشگاه‌ها این است که تحصیلات تکمیلی ملی را به فراملی توسعه  دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، عبدالحمید علیزاده امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: امسال در ماه جاری در معقوله برگزاری آیین های دانش آموختگی دانشجویان خارجی وزارت علوم در دانشگاه‌های اصفهان، تهران و فردوسی مشهد برنامه های متنوعی دیده شده است که البته با توجه به پتانسیل دانشگاه اصفهان، برنامه اصلی این دانشگاه خواهد بود. 

وی ادامه داد: شانزدهمین آیین نکوداشت دانش آموختگان غیرایرانی و در کنار آن جشنواره فرهنگ ملل برگزار خواهد شد که با خوش سلیقگی این دانشگاه جشنواره فرهنگ ملل در میدان نقش جهان برگزار خواهد شد. 

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی با پیش بینی استقبال خوب از سوی مردم، افزود: حدود 210 دانش آموخته از 11 دانشگاه سراسر کشور طی این آیین در دانشگاه اصفهان گرد هم جمع می شوند که البته بالغ بر 500 دانش آموخته غیر ایرانی در کشور فارغ التحصیل خواهند شد. 

وی ادامه داد: ما امروز شاهد حضور بیش از 27 هزار دانشجوی خارجی در سطح دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم هستیم که اگر آمار دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد لحاظ را کنیم در کل کشور حدود 34 هزار دانشجوی خارجی در حال تحصیل هستند. 

علیزاده با اشاره به اینکه تمام این فعالیت ها در راستای تحقق بخشی از برنامه ششم توسعه است که در آن آموزش عالی مکلف شده در انتهای سال نهایی، برنامه تعداد دانشجویان خارجی را به 75 هزار نفر برساند، تصریح کرد: این برنامه ها در راستای اهداف اصلی برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی کشور بوده که به این مهم تاکید شده است. 

وی با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور، ادامه داد: شاید یکی از مسیرهای شکوفایی اقتصاد ما شکوفایی اقتصاد آموزش عالی باشد که به طور قطع از مسیر جذب و پذیرش دانشجوی خارجی می تواند عبور کند. 
 
مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به بین المللی سازی آموزش عالی، گفت: هدف بزرگتر گسترش فرهنگ ناب ایرانی اسلامی است. تصور این است که امروز ایران با دارا بودن گنجینه ای از نیروهای متخصص می تواند شعار جدیدی را بر شعار بسیار معروفی که در قالب سوال "علم بهتر است یا ثروت؟" از علم ثروت ساز صحبت کند. 

وی با اشاره به برنامه ریزی مناسب در دانشگاه ها برای جذب دانشجویان خارج، ادامه داد: بحث بین المللی سازی طی چند سال گذشته در کشور مطرح شده است و مدیران آموزش عالی و دانشگاه ها استقبال خوبی از خود نشان داده اند، اما هنوز نظام جامع و ساماندهی یکپارچه امور دانشجویان بین المللی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را نداریم. 

علیزاده با بیان اینکه طرح جامعی پس از تصویب به دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد، ادامه داد: هدف طرح این است که وقتی دانشجوی خارجی وارد ایران می شود دقیقا بداند که چه کاری باید انجام دهد و زمانی که وارد دانشگاه می شود برای انجام امور آموزشی، پشتیبانی و سایر خدماتی که به دانشجو ارایه می شود، به یک دفتر و یک پرسنل مراجعه کند. 

وی با اشاره به مشکلات دانشجویان خارجی، افزود: دانشجویان خارجی وقتی وارد ایران می شوند اطلاعات اندکی از آموزش عالی کشور دارند که می طلبد با عزم همگانی دانشگاه ها و مدیران در مقوله بروزرسانی و تجهیز پروتال دانشگاه ها به زبان های بین المللی و تعبیه اطلاعات مورد نیاز دانشجویان به زبان بین المللی وجود داشته باشد. 

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی افزود: با فراهم ساختن این امکانات، دانشجوی خارجی به راحتی از مسیر فضای مجازی موجود می تواند تمام اطلاعات مورد نیاز را از طریق پرتال کسب کند که تقریبا بیشتر دانشجویان تراز بالای ما در این حوزه مجهز یا در حال تجهز شدن بوده و به اطلاع رسانی از جنس بین المللی نیاز دارند. 

وی گفت: بسیاری از دانشگاه ها با الهام از دانشگاه های کشورهای توسعه یافته بسیاری از اطلاعات را در پروتال رسمی دانشگاه تعبیه کرده اند. 

علیزاده در خصوص سوالی مبنی بر میزان مشارکت دانشجویان خارجی در فعالیت های پژوهشی، گفت: بیش از 60 درصد دانشجویان خارجی در حوزه تحصیلات تکمیلی هستند و می توانند با تمرکز پژوهش محوری در حوزه پژوهش همانند دانشجویان ایران در این مقوله کار کنند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد معرفی جاذبه های تحصیلی ایران، گفت: ما نقش پشتیبان و نظارتی داریم و اعتقاد بر این است که دانشگاه ها توانمند هستند و به بلوغ کاری رسیده اند. انتظار از دانشگاه ها این است که تحصیلات تکمیلی ملی را به فراملی توسعه دهند، از سوی دیگر جاذبه ها و توانمندی آموزشی و پژوهشی وجود دارد و مهم تر از آن نیروی تخصصی در کشور است. 

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به اینکه بین المللی سازی از خانه ها شروع می شود، اظهار کرد: لازمه بین المللی سازی حضور موثر در فضای خارجی است و اینکه تلاش کنیم برنامه هایی نظیر تبادل دانشجویی با دانشگاه های خارجی داشته باشیم و در کنار آن برنامه های مشترک با دانشگاه های خارجی خواهد بود و می توان با کمترین هزینه در فضای بین المللی حضور داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه امروزه در فضای مجازی می توان چگونگی تحصیل در هر کشوری را فرا گرفت، گفت: آژانس هایی هستند که با اندک هزینه برای عضوگیری پتاسیل دانشگاه ها را معرفی می کنند که دانشگاه های ما به چشم سرمایه باید به این موارد نگاه کنند.

علیزاده افزود: در بخش کلان امسال در دومین مرحله از 10 دانشگاه برتر در حوزه پذیرش دانشجویان بین المللی حمایت می کنیم که فاکتورهای مد نظر برای حمایت از 10 دانشگاه برتر تبادل دانشجو، برنامه های مشترک، تبلیغات در فضای مجازی و داشتن نمایندگی در خارج از کشور است که دو فاکتور آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به دو فاکتور اصلی در این زمینه، گفت: یک فاکتور نسبت دانشجوی بین المللی به ملی است و فاکتور دیگر به توانایی دانشگاه ها بر می گردد و اینکه نسبت تعداد دانشجوی بین المللی شهریه پرداز به دانشجوی خارجی بورسیه جمهوری اسلامی است. ما می خواهیم بدانیم که دانشگاههای برتر تا چه اندازه در جذب دانشجوی غیر ایرانی موفق بودند. 

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی یادآور شد: در حال حاضر حدود 6 هزار دانشجوی خارجی بورسیه و 21 هزار دانشجوی شهریه پرداز داریم که این ارقام مربوط به زیر مجموعه های وزارت علوم است.  

علیزاده با بیان اینکه تحقیقات محرمانه و غیرمحرمانه نشان از موفقیت صد درصدی متخصصان ایرانی در کشورهای خارجی است گفت: اخیرا دانشگاه های ما اقدام به اعطای بورسیه هایی نظیر مشاهیر و ماندگاران کرده اند، به عنوان مثال دانشگاه خلیج فارس در اقدامی ملی و در روز ملی خلیج فارس، بورس خلیج فارس را رونمایی کرد. دانشگاه اصفهان نیز مجوز اعطای بورس سالیانه را دارد و پیشنهاد می کنم دانشگاه اصفهان نامی برای این بورسیه انتخاب کند.

وی با اشاره به دستاوردهای جشنواره فرهنگ ملل، گفت: قدرت های استعماری از مسیر زورگویی با سایر کشورها صحبت می کنند و اعتقاد دارند این گردن کشی ها در زیر سایه ارتباطات بین المللی پنهان می شود، به عنوان مثال زمانی که مراسم پرچم گذاری ملل در این آیین به صورت نمادین انجام می شود، نشان دهنده صلح ایران است. اطمینان دارم مردم این برنامه بین المللی را در میدان نقش جهان رقم می زنند.

مدیر کل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به کشورهای حاضر در این جشنواره، گفت: افغانستان، عراق، لبنان، سوریه، ترکیه، چاد، سنگال، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، اردن، عربستان سعودی، چین، هند، پاکستان، بنگلادش و ویتنام در این جشنواره حضور دارند. 

وی با اشاره به تشکیل شوراها و کارگروهایی در سازمان امور دانشجویان، گفت: پروژه های کوچک و بزرگی وجود دارد که این کارگروه ها انجام می دهند، به عنوان مثال طرح "ضیافت اندیشه" باعث پیوند هر چه محکم تر با سایر مسلمانان می شود و شخصیت های مذهبی کشورمان را در دل این کارگروه‌ها به دانشجویان خارجی معرفی می کنیم. 

کد خبرنگار:13041


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: