• یکشنبه ۶ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 978-2294-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

"به‌روایت سگ‌زرد، برادر شغال" تجربه ای دیگر برای "زاوش"

"به روایت سگ زرد، بردار شغال" شب گذشته برای اولین بار در تالار هنر اصفهان اجرا شد.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان در تاریک و روشن صحنه، بر روی مبلمان سلطنتی قرمز رنگ، که در سفیدی صحنه خودنمایی می‌کنند، صندلی راک چوبی، گهواره زنی شده که تراوشات مغزش را برای مردی در پیژامه‌ای که گویی بیماری درونیش را پوشانده لالایی می‌کند.

مرد به واسطه دردی که در روحش دارد در قامت خود نگنجیده، قد خم کرده و جبین بی‌دفاعش، شمشیر روزگار خورده و ترک برداشته، با زبانی که از فرط مصرف آرامبخش ابرگونه در آسمان دهانش می‌گردد، به محمکیِ پرتاب سنگی از کمان کودکی، کلمات دلخراشش را به سوی شاعره ناآرام پرت می‌کند.

جدل بر سر موضوعی ‌است کهن. زن مستاصل است و نیست. شخصی در تلاش است تا استصال را از او دور کند. زن خود را مامور می‌داند تا با کمک شخصی سوم، چشمه عشق خشک شده پس از آن حادثه کهن را باز به سوی بستر رودخانه جاری کند.

اما آیا این فضای غم و عجیب غربت، بار خود را از این خانه به واسطه جوشان شدن مجدد چشمه احساسات زن و مرد می‌بندد یا نه... 

داستان به گونه‌ای استثنایی، عشق زن ایرانی همواره نگران به مردش را روایت می‌کند. گویا رکن اصلی داستان، "نقش اول" نقشه‌های زن، که نام نمایشنامه را هم به خود تخصیص داده، واسطه‌ای برای حصول موفقیت عاشقانه زن است.

رنگ و بوی داستان "گاو" غلامحسین ساعدی در این تئاتر، به سبب حضور شخصیت جدیدی در میانه اجرا، حس می‌شود. نشانه‌هایی از عناصر سازنده "سگ ولگرد" صادق هدایت هم در اثنای داستان، در فضای نیمه واقعی "صدسال تنهایی" گابریل گارسیا مارکز دیده می‌شود.

بازی های بدنی در این نمایش، تعجب و حیرت بسیاری از تماشاگران را برانگیخته و در انتهای نمایش به تشویق ویژه دعوت کرد. همچنین دیالوگ‌های آشنای زن و مرد در خانه، نزدیکی مخاطب با داستان را به گونه ای سبب می‌شد که همراه با تلاش زن برای خروشان سازی چشمه احساساتش، اشک مخاطبان نیز باریکه‌هایی در مسیر رودخانه عشقشان می‌شد.

محمدجواد سجادی-کارگردان و نویسنده این اثر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، نمایشنامه موجود را حاصل تحقیقات میدانی و مشاوره با روانشناس در مراکز مشاوره دانست و در پاسخ به اینکه چرا شخصیت زن، در طول این نمایش، متصل به مرد به گونه‌ای نگران نمایش داده شده است که چندین سال زندگی خود را وقف بهبود حال او می‌کند، گفت: در پرونده‌های مشاوران، سوژه‌های عاشق بسیاری وجود دارند که به خاطر عشق، زندگی خود را فنا کرده و تمام تلاششان را می‌کنند تا کسی که به آن عشق می‌ورزند، به زندگی برگردد. نه تنها زن، که بعضی مواقع حتی برعکس آن مرد هم چنین از خود گذشتگی‌هایی می‌کند.

وی داستان زندگی این زن و مرد را متفاوت با دیده‌های متداول عنوان می‌کند "غم درون داستان، اساسا موضوع و غمی است که گریبان زن را در خانواده بیشتر گرفته و او را در گیر خودش می‌کند، اما در این نمایشنامه این غم، بیشتر مرد را منقلب کرده و زندگی او را تحت تاثیر قرار داده و در کل بعد عاشقانه رفتارهای زن در این جایگاه و موقعیت عاشقانه همراه با ابهت زنانه مد نظر بوده و نه رواسازی خشونتی علیه این الهه عشق".

با توجه به صحبت‌های کارگردان اثر می‌توان تلاش نویسنده در جابجایی نقوش زن و مرد و صبوری زن در احیای زندگی‌های ایرانی را در این نمایش شاهد بود. اینکه در"تندبادهای حوادث"، در جامعه ما، آیا مرد هم تا انحلال غم مشترکشان، با چنین صبری زن را همراهی می‌کند؟

این نمایش، تجربه‌ای جدید برای گروه تئاتر "زاوش" است. گروهی که پیشتر نمایش "هفت خان هملت" را هم در سطح بزرگی در اصفهان به مدت دو سال نامتوالی با موفقیتی چشمگیر همراه کرده بود. بازیگران این اثر ابوالفضل‌صفوی، فاطمه کاظمی و عرفان آیتی هستند که در فضای موسیقیایی ساخته شده توسط پیمان احمدی، با کارگردانی محمدجواد سجادی 8شب پاییزی دیگر (به جز 7و 8 آبان) بر روی صحنه خواهند رفت و میزبان تئاتر دوستان اصفهانی خواهند بود.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: