• یکشنبه ۱۳ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 978-2890-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

جزییات 239 میلیارد تومانی اوراق مشارکت اتوبوسرانی شهرداری اصفهان

شورای اسلامی کلانشهر اصفهان به فروش 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط اتوبوس تندرو (BRT) رای داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، صبح امروز (یکشنبه) طرح دو فوریتی فروش 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت در حالی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مطرح شد که علیرضا صلواتی- معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری این کلانشهر با اشاره به مصوبه شورای شهر مشهد، معتقد است: این امکان وجود دارد که در مسیر رقابت شهرداری اصفهان از دیگر کلانشهرها عقب بماند.

کوروش خسروی- عضو شورای اسلامی اصفهان در همان ابتدا با دو فوریتی بودن این طرح مخالفت کرد. 

وی معتقد است ضریب اشغال اتوبوس‌های اصفهان در سطحی نیست که این الزام را برای سرمایه گذاری بیشتر توسط شهرداری اصفهان در این زمینه ایجاد کند. 

خسروی پیش از این نیز بارها گفته بود سازمان اتوبوسرانی شهرداری اصفهان باید به طور کامل به بخش خصوصی محول شود. او معتقد است خرید اتوبوس نیاز به بررسی بیشتر در کمیسیون تخصصی شورا را دارد.

کوروش محمدی- دیگر عضو شورای شهر اصفهان نیز به 500 میلیارد تومان اوراق مشارکتی که پیش از این مصوب شده بود اشاره کرد و گفت: ممکن است این بار سنگینی بر دوش شهرداری اصفهان باشد. محمدی پرسید آیا برای بازپرداخت این مبلغ سازوکاری پیش بینی شده است؟

مرتضی طهرانی- معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان با اشاره به جلسه‌ای که با معاون بانک مرکزی داشته تاکید کرد: 500 میلیارد تومان اوراقی که شهرداری اصفهان پیش از این مصوب کرده بود امروز بیش از 1500 میلیارد تومان ارزش دارد و تورم موجب، سبب منفعت شهرداری در این زمینه شده است. 

به موجب این طرح، 239 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری اصفهان فروخته می‌شود که نیمی از آن و نیمی از اصل سود را دولت پرداخت خواهد کرد. همچنین بازپرداخت این اوراق بعد از چهارسال آغاز خواهد شد. به همین دلیل کوروش خسروی تاکید دارد باید در این مصوبه تفکر بیشتری شود تا فشار مالی به دوره بعد شورای شهر و مدیریت شهری منتقل نشود.

علیرضا صلواتی در توضیحات تکمیلی و ارائه جزییات این طرح، گفت: تلاش بر این است که سهم حمل‌ونقل عمومی به 55 درصد برسد. در حقیقت تا سال 1400 باید 45 درصد حمل و نقل شهر با اتوبوس و 10 درصد با مترو انجام شود، همچنین میانگین عمر ناوگان 9 سال است. 
 
صلواتی یادآور شد که در شهر اصفهان اتوبوس‌های 15 ساله در حال تردد هستند و به همین دلیل باید در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی گام‌های جدی برداشته شود. وی همچنین باور دارد فرسودگی ناوگان موجب شده است ضریب اشغال این ساختار حمل و نقل نازل باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفته تعداد مسافران اتوبوس‌های تندرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته و این نشان می‌دهد سرمایه گذاری بیشتر بر روی این سامانه حمل و نقل می‌تواند موثر واقع شود. همچنین خطوط موازی بازنگری خواهند شد. اتوبوس‌های تندرو شهرداری اصفهان به بالاترین سطح ضریب اشغال خود رسیده‌اند. 

مهدی مقدری نیز به عنوان عضو موافق شورای شهر با این طرح، گفت: با این 200 میلیارد حمل و نقل اتوبوس‌های تندرو که اصفهان را متحول می‌کند حتی یک کیلومتر مترو را هم نمی‌توان ساخت. 

وی باور دارد؛ مترو 60 هزار مسافر جابه‌جا می‌کند، اما خطوط بی‌.آر.تی روزانه 150 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. 

مقدری تاکید کرد: در دوره چهارساله خواب این پول، ارزش آن بالاتر خواهد رفت و ممکن است چهار سال آینده بازپرداخت این 200 میلیارد تومان برای شهرداری اصفهان به مراتب ساده‌تر و ارزان‌تر باشد. 

صلواتی در پاسخ به پرسش کوروش خسروی در رابطه با شیوه تخصیص این 200 میلیارد تومان، گفت: اوراق چهار سال خواب دارد، اما سود آن باید به صورت سالانه پرداخت شود. 

وی ادامه داد: رقم اصلی 239 میلیارد تومان است که 220 میلیارد تومان آن صرف خرید ناوگان می‌شود، 8 میلیارد تومان ایستگاه‌ها و 11 میلیارد تومان تجهیزات هوشمند مورد نیاز خریداری خواهد شد.

خسروی به عنوان مخالف جدی این مصوبه، گفت: از این 239 میلیارد تومان تنها حدود 20 میلیارد تومان آن صرف زیرساخت شده و سرمایه گذاری به حساب می‌آید. 200 میلیارد تومان از این مبلغ تنها به خریداری اتوبوس تعلق دارد که چند سال دیگر باید دور انداخته شوند. 

خسروی این اقدام را "در حد تعارف" توصیف کرد و افزود: این 220 میلیارد تومان بعد از چهارسال 440 میلیارد تومان خواهد شد و با اینکه دولت نیمی از آن را پرداخت می‌کند، اما شهرداری اصفهان همچنان باید 220 میلیارد تومان پرداخت داشته باشد که معادل خود این مبلغ است. برای چهار سال آینده بدهی بالا آورده‌ایم که هیچ سرمایه‌گذاری در قبال آن انجام نشده است.

صلواتی اما معتقد است خرید اتوبوس‌های جدید نیز خود سرمایه گذاری محسوب می‌شود و اگر به خوبی نگهداری شوند می‌توان 15 سال از آنها استفاده کرد. همچنین وقتی تورم به این شکل است، 220 میلیارد تومان، چهار سال آینده دیگر ارزشی نخواهد داشت. 

این طرح با 11 موافق و 1 مخالف از 12 نفر حاضر در جلسه علنی شورا تصویب شد.

کدخبرنگار: 13051


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: