• دوشنبه ۱۴ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 978-5694-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

در نشست ادبیات نمایشی معاصر مطرح شد؛

نقدی بر دو اثر آرابال و بِکت

در نشستی درباره ادبیات نمایشی معاصر از دو اثر فرناندو آرابال و ساموئل بکت رونمایی و درباره آنها بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در این نشست از دو کتاب «دو جلاد، مناجات، گرونیکا» نوشته فرناندو آرابال شامل سه نمایشنامه از این کارگردان و نمایشنامه‌نویس اسپانیایی و «آخر بازی» اثر ساموئل بکت، نمایشنامه‌نویس و شاعر اهل ایرلند رونمایی شد که به تازگی توسط انتشارات فردا منتشر شده است.

فرناندو آرابال مهم‌ترین و تنها بازمانده نسل نویسندگان تئاتر آوانگارد دنیا و از بنیانگذاران تئاتر هراس است که هم‌پای تئاتر خشونت در جهان مطرح است.

در این نشست، اسداله شکل‌آبادی مدیر انتشارات فردا درباره سوابق خود در حوزه کتاب و نشر اظهار کرد: از سال 1361 فعالیت خود در حوزه نشر کتاب را با ادبیات داستانی آغاز کردم و از سال 1375 وارد عرصه ادبیات نمایشی شدم، به این دلیل که علاقه خاصی به تئاتر دارم و نمایش را بالاترین هنری می‌دانم که انسان برای ابراز وجود و نهفته‌های درونی خود به وجود آورده است.

وی درباره مشکلات نشر کتاب در اصفهان و ایران افزود: شرایط نشر به خصوص در شهرستان‌ها به جای پیشرفت روز به روز پسرفت می‌کند. در ابتدای کارم تیراژ کتاب‌ها بین سه هزار تا پنج هزار نسخه بود، اما امروز حتی به 200 و 500 نسخه کاهش یافته است. البته آثار نمایشی نسبت به برخی دیگر از آثار ادبی با استقبال بیشتری به خصوص در بین جوانان مواجه می‌شود.

خسرو ثقفیان پیشکسوت تئاتر اصفهان نیز انجام کار فرهنگی را در زمانه‌ای که پول و ارزش‌های مادی و ظاهری در اولویت است، ارزشمند دانست و گفت: ادبیات نمایشی جسورترین و باصلابت‌ترین قسمت تئاتر است و هیچ‌گاه تحت تأثیر و تابع قدرت و ثروت قرار نگرفته است.

در ادامه این نشست، مرتضی نیک‌پایان نویسنده اصفهانی درباره جایگاه دیالوگ در آثار فرناندو آرابال گفت: پس از جنگ جهانی دوم تاکنون با گونه‌ای از تئاتر مدرن و آوانگارد روبه‌رو هستیم که بخشی از آن تئاتر ابزورد است که خود شکل‌های گوناگونی دارد.

وی ادامه داد: آرابال در آثار خود واقع‌بین‌تر است و حتی و در فضاهای ابزورد، تخیلی و ذهنی نیز واقع‌گرا است. در بسیاری از نمایشنامه‌های او گفت‌وگوها در فضایی واقع‌گرایانه اتفاق می‌افتد اما در موقعیت‌هایی کاملاً ابزورد، ذهنی، تخیلی و عجیب و دیالوگ‌های نمایش‌نامه‌های آرابال پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

فریدون خسروی هنرمند و نویسنده اصفهانی نیز در نشست ادبیات نمایشی معاصر با بیان اینکه فلسفه محصول اندیشه است، گفت: سال‌ها طول کشید که انسان اندیشیدن را یاد بگیرد و نوع اندیشه انسان نیز مبتنی بر جغرافیا و محل زیست او است.

وی افزود: سیر اندیشه در یونان باستان به کمال رسید و بیشتر پیشوایان فلسفه و اندیشه‌ورزی از یونان بودند و عبث‌گرایی و پوچ‌اندیشی در میان برخی از این اندیشمندان وجود داشته است.

پوچ‌گرایی در آثار آرابال و بکت

این نویسنده اصفهانی با اشاره به اندیشه نهلیسم نزد جورجیاس اندیشمند یونانی ادامه داد: بیشتر آثار آرابال و بکت محصول همین اندیشه است که بیش از 2500 سال کمال پیدا کرده است.

خسروی گفت: با جنگ، بی‌عدالتی و دیکتاتوری در بستر خشن اجتماع به دو شکل عقل‌گرایانه و یا معنابافتگی یعنی ضدعقل برخورد می‌شود. گاهی اوقات تصور می‌کنیم که معنابافتگی و عبث‌نمایی اندیشه‌ای روشنفکرانه است در حالی که به نظر من این طور نیست و اندیشه‌ای نابهنجار و غیرمدرن است.

وی با بیان اینکه رشد غرب مدیون اندیشه‌های عقلانی و خردورزانه است، خاطرنشان کرد: نگاه ابزوردیسم و نهلیسم، نابه هنجار و ضد رشد است. برخلاف تصور موجود، فردریش نیچه بزرگ‌ترین مبارز علیه هیچ‌اندیشی است و می‌گوید بزرگ‌ترین بحران بشر را پوچ‌اندیشی رقم خواهد زد.

این نویسنده اصفهانی اضافه کرد: نگاه ابزوردیسم که از نهلیسم منتج شده آن قدر زشت است که اگزیستانسیالیست‌ها (معتقدان به اصالت وجود) زشتی‌های این اندیشه را تلطیف می‌کنند که معنای آن نزدیکی به عقل است.

خسروی گفت: ابزوردیسم در قرن بیستم با نگاه سورئال آغاز شد اما در این فراواقع‌گرایی هیچ‌گاه زشتی وجود ندارد؛ چه در شعر و چه در نمایش و نقاشی، اما ابزوردیسم با ساختارشکنی و پیوست با اندیشه نابهنجار دادائیسم به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه آثار یک هنرمند را نمی‌توان از اتفاقات زندگی و محل رشد او جدا کرد، افزود: ساموئل بکت حتی تا دوران دانشجویی فردی بسیار مذهبی بود اما در بستر رادیکالیسم دینی است که تفکر ضداخلاق و ضدبشری به وجود می‌آید. همچنین فرناندو آرابال در بستر یک زندگی نظامی و پدری که سرنوشت نامعلومی دارد به چنین اندیشه‌هایی چنگ می‌زند.

خسروی ادامه داد: در عرفان شرق و برای مثال نوع نگاه خیام به جای پوچی به زندگی می‌رسیم و یا به قول حافظ و دیگر شعرای عرفانی دم را غنیمت می‌شماریم و به زیبایی زندگی می‌رسیم، اما در ابزوردیسم که ضد زیبایی است به هیچی می‌رسیم.

وی با بیان اینکه محصول بیماری اندیشه، بیماری فرد و اجتماع است، خاطرنشان کرد: باید فرآیند این تفکرات را بشناسیم و آنها را مطالعه کنیم، اما نباید ادای کسی را دربیاوریم. پس به عنوان یک هنرمند، اندیشه‌های ما باید پیام داشته و تربیت‌کننده باشد و اگر این‌طور نباشد نام آن را فریب می‌گذارم. بیشتر آثار نویسندگان پوچ‌گرا محصول اتفاقات تیره و دوران ویرانی و جنگ است و ابزوردیسم هیچ‌گاه در بستر عافیت شکل نمی‌گیرد.

به گزارش ایسنا، نشستی درباره ادبیات نمایشی معاصر به همت دفتر تخصصی تئاتر و تالار هنر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری گروه ایوان هم‌اندیشی نمایش‌گران برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: