• دوشنبه ۱۴ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 978-5794-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

پاتوق فیلم کوتاه اصفهان

دغدغه مند بودن فیلمسازان تازه‌کار

چهل و نهمین نشست پاتوق فیلم کوتاه اصفهان، عصر یکشنبه سیزدهم آبان ماه در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، همراه با نمایش آثار و تقدیر از عوامل دو فیلم کوتاه ساخته فیلمسازان اصفهانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در این نشست ابتدا سه فیلم کوتاه حاضر در دوره های قبلی جشنواره فیلم کوتاه تهران شامل "در جنگل" توماس هورات، "باگ" کیوان محسنی و "یال و کوپال" شیوا صادق اسدی به نمایش درآمد و پس‌ از آن با رونمایی از دو فیلم کوتاه "تراداد" محدثه تیموری و "بادکنک سفید" مرضیه جهانبخش، با حضور شهرام احمدزاده به بررسی این دو فیلم پرداخته شد. 

شهرام احمدزاده ضمن تبریک به دو فیلم‌ساز جوان برای ساخت اولین فیلم خود، به دغدغه مند بودن هر دو کار اشاره کرد و با نقل از آرتور شوپنهاور، فرزند زمانه خویش بودن را ستود و اذعان کرد هر دو فیلم فضای انتقادی و اعتراضی به شرایط موجود دارند.

وی افزود: در "تراداد" جریان سیال ذهن و فضای سورئال مشهود است و درمجموع فیلم متکی به نماد و نشانه است و تصویرپردازی‌ها هم در خدمت فیلم است. یکی از نمادهای فیلم، کبوتر سفید است که نشانه آزادی است و در ابتدای فیلم پس از دیدن کبوتر سفید، شاهد سر بریدن کبوتر در گوشه حیاط خانه در پلان بعدی هستیم و به این گونه فیلمساز به بیان ذهنیت و اعتراض خود نسبت به سمت می‌پردازد.

احمدزاده تصریح کرد: فیلم، داستان دختری است که گویا قرار است ازدواج کند و در حال آماده‌سازی مراسم ازدواج او هستند. موسیقی شاد و سنتی ابتدای فیلم پس از تیتراژ، به موسیقی حزن‌انگیز تبدیل می‌شود، گویی این اتفاق مبارک برای شخصیت فیلم می‌تواند نماد مرگ باشد. تراداد به معنای سنت است و فیلم به تقابل سنت و انسانی که در دنیای مدرن زندگی می کند، می‌پردازد و فیلمی موقعیت‌محور است.

وی به تکرار موسیقی سنتی ریتمیک، در پلان های مختلف فیلم به عنوان یک موتیف و تداعی‌گر فضای سنتیِ حاکم بر زندگی شخصیت فیلم اشاره کرد و استفاده از نمادهای شمایلی خوابیده‌‌ی شخصیت که معرف نیستی و مرگ برای شخصیت است و تصاویر نمادین قفس و آینه‌ی شکسته خونین به عنوان عواملی در فیلمنامه برای بیان سرنوشت نامیمون و یا خودکشی شخصیت فیلم اشاره کرد.

در ادامه محدثه تیموری گفت: شخصیت فیلم من در بین خرده‌های شیشه و آینه‌ای که مدام خودش را در آن می‌بیند، می‌خوابد. تصویری از شخصیت دختر نداریم؛ او وارد جمعی شده که هیچ تمایلی به آن نداشته و این نوعی خودکشی است.

وی اضافه کرد: اين فیلم، تجربی است و قصدی برای ایجاد روایت در آن نداشتم؛ لحظه‌ای که فیلم‌نامه را می‌نوشتم، می‌خواستم موقعیت دختر را در شرایط سنتی نشان دهم.

شهرام احمدزاده همچنین در مورد فیلم "بادکنک سفید" گفت: بادکنک نشانه معصومیت است و سفید بودن نشانه صلح و فیلمساز با استفاده از این دو نماد و بیان فضای زندگی یک جوان امروزی و دغدغه‌های انزجار از خشونت و آزار و مواجهه وی با دنیایی مملو از ناهنجاری‌های اطرافش است.

وی افزود: می‌شد پلان‌هایی از این فیلم را کوتاه کرد و موجزتر و مختصرتر به آن پرداخت و کارگردانی فیلم مشکلاتی اعم از در خدمت فیلم‌نامه نبودن دوربین دارد و در ساخت فضای فیلم گاهی اعوجاج هایی دیده می‌شود که مقطع اجرا می‌شود و گویا تکلیف به طور کامل مشخص نیست وگرنه فیلم از ایده خوبی چون مبارزه با خشونت برخوردار است و در مورد شخصیتی است که ناهنجاری‌های یک جامعه را می‌بیند.

وی افزود: چیزی که برای عوامل در این فیلم تعریف شد، این بود که دوربین، خدا است و او را به‌عنوان یک شخص تجسم کنید؛ زمانی که در واقع خدا می‌آید، نماد لبخند را بر روی کتاب "کوری" می گذارد و به صبر کردن و لبخند زدن به سختی‌ها اشاره می کند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: