• یکشنبه ۲۵ فروردین ماه، ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 981-2093-5
  • خبرنگار : 13037
  • منبع خبر : ----

/ پایان نامه/

بررسی هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

نتایج یک تحقیق نشان می دهد که ارتباط معناداری میان هوش هیجانی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، سمانه سليمی بابوكانی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) در پایان نامه خود به "بررسی رابطه هوش هیجانی با عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدائی شهر اصفهان" پرداخت.

این پژوهش با هدف تعيين رابطه هوش هيجانی با عزت نفس و پيشرفت تحصيلی دانش آموزان انجام شد. پژوهش كاربردی و از نظر روش توصيفی از نوع همبستگی انتخاب شد. 

در این پژوهش 255 نفر دانش آموز دوره دوم ناحيه 3 شهر اصفهان تعین و 155 نفر به عنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران با نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. 

نتايج پژوهش نشان داد که با توجه به ميزان P-value که پايين تر از 0.05 است، بين متغير هوش هيجانی با عزت نفس و پيشرفت تحصيلی دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. 

هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود است. به عبارت دیگر، شخصی که EI بالایی دارد، سه مؤلفهٔ هیجان‌ها را به‌طور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق می‌کند: مؤلفهٔ شناختی، مؤلفهٔ فیزیولوژیکی و مؤلفهٔ رفتاری. هوش هیجانی، اصطلاحِ فراگیری است که مجموعهٔ گسترده‌ای از مهارت‌ها و خصوصیات فردی را دربرگرفته و به‌طور معمول به آن دسته مهارت‌های درون فردی و بین فردی گفته می‌شود که فراتر از دایرهٔ مشخصی از دانش‌های پیشین، چون بهرهٔ هوشی و مهارت‌های فنی یا حرفه‌ای است.

به گزارش ایسنا، این پایان نامه با راهنمایی  دکتر زهره سعادتمند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) دفاع شد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: