• دوشنبه ۲۶ فروردین ماه، ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 981-2293-5
  • خبرنگار : 13037
  • منبع خبر : ----

نتایج تحقیقات جدید ثابت می‌کند؛

استراحت؛ عامل کلیدی در یادگیری

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، استراحت نقش مهم و کلیدی در یادگیری بازی می‌کند.

به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان و به نقل از مدیکال اکسپرس، محققان موسسه ملی سلامت در مطالعه‌ای از داوطلبان سالم دریافتند که مغز قابلیت تقویت مهارت‌های جدیدی را که چند ثانیه قبل از استراحت دریافته، دارد.

پروفسور "لئوناردو جی کوهن"، محقق ارشد موسسه ملی بیماری‌های عصبی و سکته مغزی NIH و نویسنده ارشد مقاله، می‌گوید: "تصور اغلب افراد بر این است که برای یادگیری نکات جدید به تمرین، تمرین و بازهم تمرین نیاز است. با این حال تیم تحقیقاتی ما در مطالعه‌ای جدید دریافته است که استراحت، تمرین حیاتی برای یادگیری نکات جدید است. به این معنی که با ذهنی که تازه استراحت کرده بهتر می‌توان نکات جدیدی آموخت."

وی ابراز امیدواری کرد که نتایج این تحقیق بتواند در بهبود مهارت‌های از دست رفته در بیماران ناشی از سکته مغزی و سایر آسیب‌های عصبی مفید باشد. 

این مطالعه توسط "Marlene Bönstrup M.D"، یکی از اعضای پسا دکترا در آزمایشگاه دکتر کوهن رهبری شد. مانند بسیاری از دانشمندان، او نیز معتقد بود که مغز ما نیاز به مدت زمان طولانی برای استراحت دارد، برای مثال خواب شبانه، برای تقویت و یادگیری مهارت تازه بسیار مفید است. اما پس از بررسی امواج مغزی ثبت شده از داوطلبانی سالم نظریه دیگری ارائه داد. 

امواج به وسیله دستگاه های اسکن بسیار حساس به نام  "magneto encephalography.” ثبت شد. افراد بر روی صندلی هایی قرار گرفتند که در مقابل آنها صفحه نمایش کامپیوتر قرار داشت و از یک کلاهک اسکن مغز شکل برای ثبت امواج استفاده شد. آزمایش با نمایش اعدادی بر روی صفحه نمایش آغاز و از داوطلبان خواسته شد تعداد آنها را هر چند بار با دست چپ خود به مدت 10 ثانیه تایپ کنند و 10 ثانیه استراحت کنند، سپس آزمایش به تناوب با همین روند تا 35 بار تکرار شود. این استراتژی به طور معمول برای کاهش هر گونه عوارض ناشی از خستگی یا سایر عوامل استفاده می شود.

همانطور که انتظار می‌رفت، سرعت داوطلبانی که به درستی تایپ می‌کردند، در طی چند آزمایش اول، به طور چشمگیری بالا بود. هنگامی که دکتر بنستروپ به امواج مغزی داوطلبان نگاه کرد، نکات جالبی دریافت.

وی گفت: "متوجه شدم که امواج مغزی شرکت کنندگان در دوره‌های استراحت نسبت به دفعات تایپ بیشتر تغییر کرده است. این به من این ایده را داد که یادگیری در چه زمانی اتفاق می افتد؟ آیا در طول تمرین یا استراحت؟"

با تجزیه و تحلیل داده‌ها، این گروه دو یافته کلیدی به دست آوردند. در وهله نخست، آنها دریافتند که عملکرد داوطلبان عمدتا در دوره‌های استراحت کوتاه و نه در زمان تایپ کردن، بهبود یافته است. علاوه بر این، شکست ‌های اولیه نقش مهمی در یادگیری ایفا می‌کند.

نکته دوم، با نگاهی به امواج مغزی، الگوهای فعالیتی پیدا شد که نشان داد مغز داوطلبان در طول دوره‌های استراحت، خاطرات خود را تقویت می‌کند. به طور مشخص، آنها دریافتند که تغییرات در اندازه امواج مغزی، به نام ریتم "بتا"، مرتبط با بهبود فعالیت مغزی داوطلبان در طول دوران استراحت است.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان می‌دهد که تغییرات نوسانات بتا عمدتا در نیمکره راست مغز داوطلبان و در امتداد شبکه های عصبی که لوب‌های پیشانی و پاریتال را ایجاد می‌کنند، شناخته شده است که به کنترل برنامه ریزی حرکات کمک می‌کند. این تغییرات تنها در طول زمان استراحت رخ داد و تنها الگوهای موج مغزی بود که با عملکرد همراه بود.

دکتر کوهن گفت: "نتایج نشان می دهد که زمانبندی و تنظیم زمان های استراحت در هنگام انجام درمان های توانبخشی در بیماران مبتلا به سکته مغزی و یا در هنگام یادگیری پیانو در داوطلبان طبیعی می‌تواند موثر باشد". 

وی معتقد است اینکه آیا این نتایج در مورد انواع دیگر یادگیری و تشکیل حافظه نیز کاربرد دارد یا خیر نیازمند بررسی بیشتر است. تیم دکتر کوهن قصد دارد جزئیات بیشتری از نقش دوره های استراحت در یادگیری را بررسی کند.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: