• پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
  • دسته بندی : شهرستانها
  • کد خبر : 982-5593-5
  • خبرنگار : 13094
  • منبع خبر : ----

اخلاق مداری و صداقت دو اصل مهم موفقیت در روابط عمومی

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اصل هابی مهم در روابط عمومی اخلاق، حفظ مصالح مردم و رضایت خداوند است.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان در آران و بیدگل، مهدخت بروجردی شامگاه (چهارشنبه) در حاشیه کارگاه آموزشی رسانه و روابط عمومی در فرمانداری آران و بیدگل، اظهار کرد: امروزه هیچ رخداد و عملی از دید مردم به خصوص رسانه ها پنهان نمی ماند‌، بنابراین رسانه ها و روابط عمومی‌ها باید صداقت را مبنای کار خود قرار دهند.

وی افزود: دهکده جهانی به طور وضوح عملی شده و اطلاعات و اخبار در دورترین نقاط دنیا در یک لحظه به تمام کشورها منتقل می‌شود و عصر انفجار اطلاعات نمود عینی پیدا کرده است. روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برای زنده ماندن و مقبولیت باید صداقت داشته باشند.

بروجردی به انواع مدل‌های روابط عمومی قدیم اشاره کرد و گفت: نخستین قدم در علم ارتباطات و روابط عمومی حدود سال‌های ۱۹۰۰ میلادی در غرب استفاده شد و مبتنی بر تبلیغات و به نوعی فریب افکار عمومی بوده است، دومین قدم پس از این دوره اطلاع رسانی مثبت مورد توجه قرار گرفت و در این دوره فضای اخبار به صورت رویدادهای مثبت اتفاق افتاد و  مثبت کردن فضا و عدم درز خبرهای بد و منفی به یک سویه شدن خبر از طرف روابط عمومی‌ها انجامید.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، ادامه داد: پس از مدتی گام سوم الگوی دو سویه ناهم سنگ مورد استفاده قرار گرفت، بدین معنی که یک رویداد نمایشی در روابط دیده شد و سازمان هیچ گاه مورد سوال و هجمه قرار نگرفت. در این زمان کفه به نفع سازمان سنگین بود، به عبارت ساده‌تر سازمان در اندیشه روابط عمومی مهم‌تر از مردم بود و هرگز فدای مردم نمی‌شد و به روش اقناعی کارهای سازمان را توجیه می کرد.

وی افزود: اما بهترین و مهم‌ترین گام الگوی دوسویه هم سنگ بود که به کشف حقیقت، رشد و پیشرفت منجر شد، اوامر و تحقیقات از بالا به پایین نبود، بلکه از پایین به بالا شکل می‌گرفت و نقاط ضعف زودتر و بهتر رفع می‌شد، مردم برای سازمان مهم بودند، تفاهم واقعی در دستور کار قرار می گرفت و بهترین الگوی عملی روابط عمومی در سازمان‌ها ایجاد شد و هیچ کس در پایان احساس بدی نداشت.

بروجردی گفت: در حالی که جوهره کار در روابط عمومی پاسخگویی است، برخی به اقدامات دیگری مانند توجیه کردن، حاشا کردن، تعریف مجدد و کوچک کردن فعل اشتباه متوسل می‌شوند که این کار به نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت و مصون ماندن خود و سازمان در مقابل پاسخگویی به مردم است که یکی از بدترین الگوهای روابط عمومی در جوامع به حساب می آید. 

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: یک الگوی مصالحه جویانه نیز وجود دارد که در آن سازمان با پذیرش اشتباه خود، قول جبران و عدم تکرار اشتباه می‌دهد که از الگوهای خوب و پسندیده نسبت به بسیاری از الگوهای رایج است، در واقع روابط عمومی باید با مدیریت درست و کمک به سازمان از بروز اتفاقات اشتباه و بد جلوگیری کند تا سازمان مجبور به جبران اشتباه و عذرخواهی نشود، اصل مهم در روابط عمومی اخلاق، درنظرگرفتن مصالح مردم و رضایت خداست.

کد خبرنگار: 13094

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: