• چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 983-5794-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

لذتی که گران شد

برگزاری کنسرت، همیشه با چالش روبرو بوده و خطر لغو ناگهانی، همواره بر سر آن سایه انداخته است. به‌تازگی نیز مجلس، قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن باید 10 درصد از درآمد حاصل از فروش بلیت کنسرت‌ها به خزانه دولت واریز شود. ایسنا در گزارش پیش رو واکنش مردم را نسبت به این گرانی، ثبت و ضبط کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، هم‌زمان با شروع فصل تابستان، تب‌وتاب برگزاری کنسرت‌ها در کشور شدت گرفته؛ کنسرتی که گاه به آن برنامه فرهنگی، گاه برنامه هنری و گاه، برنامه لوکس گفته می‌شود.

برگزاری کنسرت، همیشه با چالش روبرو بوده و گران شدن 10 درصدی  بلیت آن نیز، تازه‌ترین این چالش‌هاست. نیم‌نگاهی به پیام‌هایی که مخاطبان، برای صفحه‌های تبلیغ و اطلاع‌رسانی کنسرت اصفهان ارسال کرده‌اند، به‌خوبی بیانگر اعتراضات مردم نسبت به این گرانی است. یکی نوشته: «مگر با این گرانی‌ها کسی کنسرت هم می‌رود؟» و دیگری با حسرت گفته: «خوشبختی و شادی برای پولدارهاست و حسرت نشستن روی صندلی‌های آخر کنسرت برای ما.»

دعوت یک دوست برای حضور در کنسرت «هوروش بند»، فرصتی شد تا خبرنگار ایسنا از نزدیک شاهد و ناظر واکنش مردم نسبت به این گرانی باشد و مگر با حقوق خبرنگاری می توان به کنسرت رفت؟!

لابه‌لای افراد خوش‌پوش با عطرهای دل‌انگیز، که هیچ گرانی‌ای خم به ابرویشان نمی‌آورد، افرادی از طبقه متوسط جامعه را نیز می‌شد پیدا کرد؛ ازجمله خانمی که تنها آمده بود و با تلفن، از پسرش تشکر می‌کرد چراکه بهترین هدیه تولد زندگی‌اش، یعنی بلیت شرکت در یک کنسرت را به او داده بود. او با صدایی آرام  نجوا می‌کرد: «ای‌کاش پول داشتیم تا تو هم می‌توانستی امشب همراه من باشی.»

مردی که با نامزد خود برای حضور در این کنسرت آمده بود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «افزایش قیمت بلیت کنسرت‌ها بر روند برگزاری و کیفیت آن‌ها نقش به سزایی دارد و این امر بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ولی متأسفانه من در دو الی سه کنسرت اخیری که در اصفهان شرکت کرده‌ام با وجود پرداختن بهای بیشتر، نسبت به گذشته شاهد هیچ تأثیر مثبتی در برگزاری و بالا رفتن کیفیت آن نبوده‌ام و همین امر باعث می‌شود که بنده به‌عنوان مخاطب کنسرت، با خودم بیندیشم پس این هزینه بیشتر کجا خرج می‌شود؟»

خانمی 30 ساله اما نظر دیگری دارد: «مخاطب کنسرت را یا طرفداران پر و پا قرص یک خواننده تشکیل می‌دهند و یا مردمی که صرفاً برای شاد بودن بلیت خریده‌اند. مسئله گران شدن بلیت‌ها ممکن است خاطر طرفداران را مکدر کند، اما آن‌ها به‌هرحال دوباره حضور پیدا می‌کنند تا همراه خواننده محبوبشان باشند. مخاطبان عامی که در جستجوی ساعتی شادی و نشاط بوده‌اند، اما تصمیم می‌گیرند راه ارزان‌تری برای شاد بودن پیدا کنند و به‌ این‌ترتیب کنسرت از سبد خرید آن‌ها حذف می‌شود.ممکن است مخاطبان خاص، در کسری از ثانیه بلیت‌های یک کنسرت را بخرند، اما نادیده نباید گرفت که خواننده، مخاطب عام خود را از دست داده و عملاً این گرانی باعث محروم شدن عامه مردم و در نهایت، بیگانه شدن آن‌ها با موسیقی خواهد شد.»

مردی 60 ساله که استاد دانشگاه نیز هست، کنسرت را در ایران یک برنامه لوکس می‌داند و می‌گوید: «اگرچه افزایش تعداد کنسرت‌ها و مخاطبان آن‌ها همیشه عاملی برای ابراز افتخار وزارت ارشاد بوده است، اما باید بررسی کرد و دید که قشر متوسط و پایین جامعه چقدر توانسته‌اند در کنسرتی حضور پیدا کنند؟»

او با نشان دادن پرینت بلیت کنسرت خود ادامه می‌دهد: «میانگین قیمت یک بلیت کنسرت 60 هزار تومان شده و اگر یک خانواده چهار نفره بخواهد در کنسرت شرکت کند باید حداقل 240 هزار تومان هزینه کنند، جدا از هزینه بلیت، هزینه رفت آمد، میان وعده و... نیز هست.

این مرد 60 ساله ادامه می دهد: عده‌ای مدام دستور می‌دهند که مردم باید در بسته خرید فرهنگی خود، بلیت کنسرت را جای بدهند ولی وقتی حقوق یک کارگر کمتر از یک‌میلیون و پانصد هزار تومان است چگونه می‌توان حداقل یک‌چهارم الی یک‌پنجم حقوق را برای خرید بلیت کنسرت گذاشت؟ 

او می گوید: در بسیاری از کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته، دولت برای قشر متوسط و ضعیف، سهمیه یا مبلغی را برای شرکت در کنسرت در نظر گرفته و کنسرت‌ها خیابانی را نیز به این منظور تقویت می‌کند، اما متأسفانه در کشور ما نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه روزبه‌روز شاهد افزایش بهای بلیت هستیم. در کنسرت‌هایی هم که به مناسبت اعیاد مذهبی و غیره در پارک‌ها و مکان‌های عمومی برگزار می‌شود از خواننده‌های مطرح و موسیقی پاپ استفاده نمی‌شود.

این تماشاگر کنسرت می افزاید: بسیاری از افراد به دلیل همین افزایش بهای بلیت، فداکاری کرده و خود را محروم می‌کنند تا دیگر اعضای خانواده‌شان بتوانند به کنسرت بروند. این محرومیت‌ها جدا از تبعات ناگوار اجتماعی همچون افزایش خشم، خشونت و... دارای تبعات ناگوار فرهنگی نیز خواهد بود.»

به گزارش ایسنا، مرکز افکار سنجی ایسپا زمستان سال گذشته و قبل از افزایش بهای بلیت کنسرت‌ها اعلام کرده بود که ۸۰.۲ درصد مردم ایران اصلاً کنسرت نمی‌روند. قطعاً با افزایش قیمت بلیت‌ها، آمار نظرسنجی ایسپا نیز تغییر خواهد کرد و روزبه‌روز شاهد محرومیت افراد بیشتری از حضور در کنسرت‌ها خواهیم بود.

گزارش: کوروش دیباج، خبرنگار ایسنا-اصفهان

انتهای پیام

لینک های مرتبط

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: