• چهارشنبه ۲ مرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 985-994-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

از آب و رنگِ اصفهان...

«چرا هنر آبرنگ اصفهان ممتاز است؟» یک پیشکسوت تکنیک آبرنگ به این سؤال و سوالاتی دیگر درباره این شاخه از هنر نقاشی، پاسخ داده است.

مصطفی شعرباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: بخشی از تمایز تکنیک آبرنگ اصفهان به تأثیرپذیری از فضای هنری اصفهان برمی‌گردد؛ یعنی وقتی فردی در میدان نقش‌جهان پا بگذارد، با چرخ زدن در آن کلی امواج هنری دریافت می‌کند که شاید در شهرهای دیگر نتواند به این راحتی تحت تأثیر این امواج قرار بگیرد. وقتی فرد در بازار اصفهان حرکت می‌کند، اوج هنر به کار گرفته در این بازار را درک خواهد کرد، بنابراین محیط اصفهان و آثار باستانی آن می‌تواند افرادی را که در این محل بوده یا هستند را غنی از هنر کند.

وی با دسته‌بندی آثار هنری ادامه داد: خلق آثار هنری شامل دو دسته برون‌گرا و درون‌گرا می‌شود. هنرمندان درون‌گرا، روحیات مذهبی و ماورایی بیشتری دارند و داشتن این روحیات، نامحدود بودن را در آثار آن ایجاد می‌کند و برخی افراد که دکوراتیو فکر می‌کنند زیبایی کم‌عمق و ساختگی‌ای در کارشان پدید می‌آید. بنابراین هر چه هنرمند ماورایی‌تر فکر کند، به اثرش عمق داده است. علت ارزشمند بودن نقش و نگارهای کشورهای شرقی‌ای مثل ایران و چین نیز در جهان همین است.

این استاد تکنیک آبرنگ تصریح کرد: تکنیک آبرنگ، مثل امضا می‌ماند و  هر هنرمند آن، قلم خودش را دارد و این قلم هم برایش محترم است. من نیز می‌کوشم که در این حوزه، خودم را پیدا کنم اما خب،گاهی هم شاهد انجام کارهایی به سبک دیگر کشورها نیز هستیم.

وی افزود: بعضی تبلیغات سوء فرد را ترغیب می‌کند که بخواهد در کوتاه‌ترین زمان ممکن آموزش‌های لازم برای مهارت در خلق آثار نقاشی را کسب کند اما در این مواقع باید از خود پرسید که توقع ما از نقاشی چیست؟ برخی می‌خواهند مورد توجه دیگران باشند. برخی هم برای دل خودشان به این سمت مایل می‌شوند اما برای کار حرفه‌ای و تخصصی، آموزش دراز مدت و صرف وقت و هزینه بسیار در این رشته لازم است. ضمن اینکه هنرمند حرفه‌ای نباید تحت تأثیر مسائل حاشیه‌ای قرار بگیرد و صرفاً باید به ندای دل خود گوش کند تا بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

شعرباف، بابیان اینکه تنوع سبک نقاشی و آبرنگ نسبت به گذشته بیشتر شده اظهار کرد: این تنوع در سبک‌ها به حدی زیاد شده که سبک‌های دهه‌های قبل را هم دربرمی گیرد. تکنیک آبرنگ رشد چشمگیری پیدا کرده و علاوه بر رشد، تنوع نگرش‌ها و بالا رفتن توقع‌ها را نیز در آن شاهدیم. دیگر نمی‌توانیم بگوییم این سبک قوی‌تر از آن یکی است چرا که سبک‌ها در یک میدان رقابت نمی‌کنند و قابل‌مقایسه نیستند.

وی با اشاره به عدم امکان مقایسه و قضاوت در بحث نقاشی گفت: نقاشی تنها مقوله‌ای است که ما نمی‌توانیم در آن در مقام قضاوت بین دو نفر بنشینیم، به این دلیل که تنها راه اکتساب نقاشی از درون انسان است و انسان‌ها هرکدام جداگانه، سرشار از استعداد وافر هستند. هر کس در این حیطه دنیای خودش را دارد و در دنیای خودش تعریف می‌شود، به شرطی که اصول اولیه آن را به‌درستی رعایت کند.

این استاد تکنیک آبرنگ با تأکید بر نقش نمایشگاه‌ها در ارتقای هنرمند خاطرنشان کرد: دیدن آثار یک نمایشگاه، هم به هنرمند و هم به بازدیدکنندگان، میدان و وسعت دید می‌دهد. گالری‌ها فضای تعاملی‌ای بین هنرمند و مخاطبان ایجاد می‌کنند و به او فرصت رصد کردن می‌دهند اما باید توجه داشت که این رصد کردن باعث روی آوردن به تقلید نشود و خلق اثر، از درون بجوشد نه از بیرون.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: