• سه شنبه ۲۲ مرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 985-7291-5
  • خبرنگار : 13036
  • منبع خبر : ----

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:

واقعی شدن نرخ ارزیابی صادرات عامل کاهش آمارهای صادراتی است

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: دلیل اصلی کاهش آمارهای صادراتی واقعی شدن نرخ ارزیابی صادرات در گمرکات و همچنین الزامی شدن ورود ارز حاصل از صادرات است.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، مسعود گلشیرازی صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به شرایط خاص کشور و جنگ اقتصادی، اظهار کرد: امروز علیرغم تحریم‌های محدودکننده و سخت بین‌المللی، جامعه هنوز قوت و شادی خود را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات، تحریم‌ها یک حُسن برای اقتصاد ملی داشت، تاکید کرد: در این شرایط مسئولان کشور متوجه اهمیت صادرات غیرنفتی خُرد شدند و نه تنها گستره صادرات مرزهای جغرافیایی کشور با کشورهای همسایه اشتغال را تحت تأثیر قرار داد، بلکه در جهت ارزآوری راه‌اندازی سامانه جامع ارزی کمک بسیاری به شفافیت ارزی و هدفمند کردن صادرات کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تحریم‌ها از سال گذشته اثر خود را بر اعداد و آمار صادرات گذاشت، گفت: با بالا رفتن نرخ دلار شاهد افزایش صادرات در کشور بودیم، اما در ربع سال گذشته اندکی از میزان صادرات کم شد.

وی با اشاره به دلایل کاهش صادرات در اواخر سال گذشته، اظهار کرد: الزام بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات موجب شد آمارهای صادرات و میزان ارزآوری واقعی شود.

گلشیرازی با بیان اینکه در حال حاضر کشورهای مجاور ایران با نزدیکی شرایط مذهبی، فرهنگی و سیاسی از جمله بازارهای هدف صادراتی ما هستند، تاکید کرد: عراق از جمله این کشورها است و باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن داشته باشیم، همچنین با توجه به مطرح شدن موضوع بازسازی سوریه، این کشور ازجمله بازارهای هدف صادراتی ایران است.

وی درباره نگرانی مضیقه ارزی کشور، اظهار کرد: دلیل اصلی کاهش آمارهای صادراتی واقعی شدن نرخ ارزیابی صادرات در گمرکات و همچنین الزامی شدن ورود ارز حاصل از صادرات است، اما باوجود تحریم‌ها امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق و با حذف برخی موانع، شاهد رشد صادرات و مرتفع شدن مضیقه ارزی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های تیم حاکم بر اتاق نهم شاخص مداری است، گفت: نخستین مؤلفه شاخص مداری، شاخص‌های مالی و هزینه‌ای اتاق بازرگانی است که هزینه کردهای اتاق باید متناسب با این برنامه‌ها باشد، همچنین حسابرسی اتاق به صورت سالانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اتاق نهم اصفهان به دنبال هیاهو نیست، چراکه اقتصاد با هیاهو فاصله دارد و بر مبنای اعداد، ارقام و شفافیت است.

گلشیرازی همچنین در خصوص پروژه برند شهری اصفهان، اظهار کرد: برند شهری اصفهان یکی از زیرساخت‌های توسعه گردشگری است و با توجه به شرایط جنگ اقتصادی کشور و همچنین مطابق با اکوسیستم اقتصادی اصفهان، موضوع برند و برند شهری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سهم اصفهان از گردشگر خارجی 350 هزار نفر بود، تصریح کرد: برند شهری جامعه دوم هدف صادراتی استان یعنی گردشگران است، بنابراین نیازمند حمیت اجتماعی در جذب گردشگر هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه طبق برنامه گردشگری و سند 1404 باید از 25 میلیون گردشگر کشور سهم اصفهان پنج میلیون گردشگر باشد، ادامه داد: با احتساب جمعیت پنج میلیون نفری برای استان، اگر هر گردشگر 250 دلار آورد ارز داشته باشد، سرانه درآمدی مردم از بخش گردشگری 250 دلار خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه درآمد مردم اصفهان از بخش گردشگری اکنون 6 درصد عدد پیش بینی شده است، گفت: در این شرایط باید در تمام ابعاد از جمله هتل‌ها، مردم، اهالی رسانه و مسئولان بخش خصوصی و دولتی وارد گود شوند.

گلشیرازی خاطرنشان کرد: در قالب پروژه برند شهری می‌توان با جذب گردشگر مطابق با شرایط ملی، فرهنگی و مذهبی خود، درآمد سرانه استان را در این حوزه افزایش دهیم.

کدخبرنگار: 13036

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: